img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda6 AWD på veien
FØRSTEINNTRYKK: En oppdatert Mazda6 er på plass i Norge. Utvendig kosmetikk, nytt interiør og firehjulsdrift skal løfte den til nye høyder.
Les mer
layid-bilde1
Ekstremt leketøy
Du vil bli overrasket over hvor mange entusiaster du treffer på Nürburgring en vanlig hverdag. Aston Martin gir her de godt bemidlede en ny fristelse.
Les mer
layid-bilde2
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Audi R8
Audi har med seg andre generasjon R8 til Genève. Den klarer seg fortsatt uten kunstig åndedrett.
Les mer
layid-bilde4
Volkswagen skisser fremtid
Volkswagen har sluppet to skisser som skal vise deres nye designretning.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar og frekkere ASX
Neste generasjon av Mitsubishi ASX blir ikke bare ladbar hybrid, men får også et tydeligere formspråk, dog ikke like frekt som konseptet på siste høsts Tokyo-messe.
Les mer
layid-bilde6
Audis kommende bestselger?
NETTKJØRT: Audi A6 er flottere enn noen gang før, og nye drivlinjekombinasjoner kommer til å gjøre den langt mer attraktiv for mange.
Les mer
layid-bilde7
Gunstig Mercedes Plug-in
Mercedes kaster seg på bølgen og lanserer en ladbar C-Klasse. Prisen blir slett ikke avskrekkende.
Les mer


layid-bilde8
Enda mer praktisk Touran
Les mer
toppsak-bilde9
Adrenalin i tre nivåer
Mercedes-AMG er klar med tre nye varianter på C-Klasse. Velg mellom hot, hottere og hottest!
Les mer
layid-bilde10
Prolog Opus 2
Les mer
layid-bilde11
Tredje modell på tre år
Les mer
layid-bilde12
Aggressiv pris på Honda CR-V
Les mer
layid-bilde13
Kia EU-tilpasser
Dobbel clutch automatgir og små turbomotorer har vært sjelden kost hos asiatiske bilprodusenter, men nå skjer det noe.
Les mer
layid-bilde14
Oppfrisket Evoque
Fire år etter debuten viser Land Rover nå frem en oppdatert Range Rover Evoque.
Les mer
toppsak-bilde15
Litt ny Auris
Toyota viser oppgraderte Auris-modeller på Genève-utstillingen neste uke.
Les mer
layid-bilde16
Race-inspirert Aston
Les mer
layid-bilde17
Mini-konsept kan bli to biler
Les mer
layid-bilde18
Hyundais Prius-utfordrer
SPIONBILDER: Hyundai er i ferd med å teste ut en helt ny modell i nordisk vinterkulde.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen til robotbilen
Sveitsiske Rinspeed nærmer seg mer og mer virkeligheten med sine Genève-spesial konseptbiler. Årets sier velkommen til robot-bilisten.
Les mer
layid-bilde20
Ny Passat Alltrack
Etter at nye Passat er lansert følger selvsagt en ny Passat Alltrack, modellen som er meget populær i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Se og hør ny Audi R8
Her får du første video av neste generasjon Audi R8 som skal debutere om halvannen uke.
Les mer
layid-bilde22
Infiniti for Europa
Infiniti har sendt ut et første bilde av QX30, den ene av to modeller som skal sette dem på Europa-kartet.
Les mer
toppsak-bilde23
Når størrelsen virkelig teller
50 år etter at Mercedes startet produksjonen av sin klassiske 600 Pullman står en ny modell klar for verdens statsledere og industrimagnater.
Les mer
layid-bilde24
Litt ny Berlingo
Citroën tar med seg en oppfrisket Berlingo til Genève, både som personbil og varebil.
Les mer
layid-bilde25
Sosialdemokratiets ektefødte barn
BARCELONA: Å velge bort Volvos nye XC90 er det samme som å kaste vrak på den nordiske sosialdemokratimodellen og alt som gjennom den er bygd opp de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde26
Oppdatert Sharan
Volkswagens store MPV får en teknisk oppgradering og en lettere facelift.
Les mer
layid-bilde27
Honda HR-V for Europa
Les mer
toppsak-bilde28
En flottere Skoda
PRAHA: Skoda har akkurat skrudd lyskasterne på for at tredje generasjon av storbilen Superb skal skinne. Samtidig innvarsles en ny og friere stilling for Skoda som heretter i større grad kommer til å gå egne veier.
Les mer
layid-bilde29
Hyundai viser ny Tucson
Les mer
layid-bilde30
Smart bestillingsvare
Nye Smart ForTwo og ForFour er nå bestillingsklare. Prisene starter på 129.900 kroner.
Les mer
layid-bilde31
Nytt Lexus-konsept
Lexus skal vise en ny konseptbil i Genève. Foreløpig er det lite vi kan fortelle om den.
Les mer
layid-bilde32
Kult Kia-konsept
Sportspace Concept er Kias oppskrift på en sporty stasjonsvogn. Den debuterer i Genève.
Les mer
toppsak-bilde33
En sniktitt på ny R8
Dette er første skikkelige smakebit på nye Audi R8. Den skal skinne som en stjerne - en laserstjerne.
Les mer
layid-bilde34
Mini-Sportage
Les mer
layid-bilde35
Ny DS5 er ikke Citroën
Les mer
layid-bilde36
Ny Avensis?
Toyota har i dag sluppet de første bilder av det de omtaler som en ny Avensis. Men hvor ny er den egentlig?
Les mer
layid-bilde37
Første SUV med sheriff-program?
Det er ikke uvanlig at nyere biler har program for spesielle kjøreforhold. Men egne sheriff-program har vi ikke vært borti tidligere.
Les mer
layid-bilde38
Soul viser nye sider
Soul er synonymt med kul design. Nå viser Kia en Soul-basert konseptbil som kan ta kundene fra den urbane jungelen og opp til nye høyder. Bokstavelig talt.
Les mer