img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW for storfamilien
Med 2-serie Active Tourer på plass er BMW mindre nøye med å kamuflere neste modell i 2-serien. Slektskapet er tydelig, men denne blir enda mer familievennlig.
Les mer
layid-bilde1
Daytona på strøm
Shelby’s Daytona er vel enda mer ikonisk enn Ferraris. Nå kan du få den med 740 Volt innabords.
Les mer
layid-bilde2
Infiniti for Kina
Infiniti vil ha en bit av den store kinesiske premium-kaka. Da må de selvsagt tilpasse seg kravene fra kresne kunder.
Les mer
layid-bilde3
McLaren i GTR-drakt
McLaren P1 er blant verdens beste sportsbiler når det gjelder «handling». Nå kommer utgaven for dem som kun vil leke.
Les mer
layid-bilde4
Her er Skodas nye Fabia
Skoda har i dag sluppet de første offisielle bilder av tredje generasjon Fabia. Offisiell debut skjer på Paris-utstillingen i oktober.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
100-åring på muskeltoppen
Det er en stilig måte å feire de første 100 år på: Komme med verdens mektigste 4-dørs sedan - til brukbar pris!
Les mer
layid-bilde6
Nytt tysk superbilforsøk
Selvfølgelig trist at så mange tyske sportsbilprodusenter har forsvunnet. Men nå er det en ny som prøver seg.
Les mer
layid-bilde7
Rolls for millionærbarn
Rolls-Royce ønsker seg et yngre publikum. Her er en ny modell som skal friste millionærbarna.
Les mer


layid-bilde8
Ny banebil fra McLaren
Les mer
toppsak-bilde9
SUV og banemester
Land Rover hevder de har klart kunststykket å gjøre en terrengbil ekstremt rask på bane, uten at den mister terrengegenskapene.
Les mer
layid-bilde10
Ny Kia Sorento
Les mer
layid-bilde11
Her er 2014-nyhetene
Les mer
layid-bilde12
Her er Hyundais nye i20
Les mer
layid-bilde13
McLaren Spesialer
Frank Stephenson pleier å si at han leder verdens minste design-senter. Allikevel klarer han å stille med to spesial-McLaren til Pebble Beach.
Les mer
layid-bilde14
Hennessey på vei mot 500+
Hennessey er en amerikansk småserie-maker som tidligere i år så 435 km/t på speedometeret. Nå sikter de mot den andre siden av 500.
Les mer
toppsak-bilde15
Mens vi venter på ny Bug
Opptelling antyder at Bugatti har 15 Veyron igjen å selge. De viser enda en ny spesialversjon på Pebble Beach til uken. Da er tiden inne for rykter om den nye.
Les mer
layid-bilde16
Aston oppdaterer
Les mer
layid-bilde17
Mustang i flystevne
Les mer
layid-bilde18
Bombesikker S
En nye Mercedes S-Klasse er klarert for sikkerhetsklasse VR9. Oppgavene står i kø verden rundt.
Les mer
layid-bilde19
Ny Rolls-Royce bekreftet
Rolls-Royce har i dag kunngjort at en ny modell er under utvikling. Den kommer på markedet om et par år.
Les mer
layid-bilde20
Klar for ny lengderekord
Alle som tenker på å kjøpe en syvseter bør vente noen måneder. Mercedes S600 Pullman er rett rundt hjørnet.
Les mer
layid-bilde21
Nye BMW-former
SPIONBILDER: Det krever investeringsvilje og kreativitet å nå ut til nye kundegrupper. BMW har både ressurser og kloke hoder. Her er glimt av fremtiden.
Les mer
layid-bilde22
Første plug-in med stjerne
Mercedes lanserer S 500 Plug-in Hybrid. Den blir merkets første ladbare hybrid.
Les mer
toppsak-bilde23
Koreansk tyrker til Paris
Det er bare å se hvor mye klokka er, så vet man at Hyundai kommer med en ny i20 snart. Nå bekrefter de det: den vil stå i Paris.
Les mer
layid-bilde24
Porsche-kloning på el
Man kan gjøre verre ting enn å legge seg opp mot klassiske Porsche 356. Slik Carice fra Nederland gjorde da de utviklet en liten juvel av en elbil.
Les mer
layid-bilde25
7 seter og Ring-rekord
Land Rover gir oss «offisielle spionbilder» av en ny modell. Samtidig forteller de om ny SUV-rekord på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde26
GT86 med show-faktor
Toyota er i ferd med å klargjøre sin sportslige GT86 i rallydrakt. Det kan gi heftige sladdinger.
Les mer
layid-bilde27
Skoda bredder Fabia
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Sorento til Paris
Hos oss er det Sportage som gjelder, men for Kia internasjonalt er Sorento en langt viktigere modell. Nå skal den fornyes.
Les mer
layid-bilde29
Fiat surfer
Les mer
layid-bilde30
McLarens nye wing-car
Stadig flere superbiler kommer i über-super-versjon, beregnet for bane. Enten track-days eller konkurranse. McLaren er den siste som venter på å få vise seg frem.
Les mer
layid-bilde31
Modernisert Cayenne
Tiden er moden for en midtlivs-oppdatering av Porsche Cayenne. Det innebærer forfrisket design og ny teknikk.
Les mer
layid-bilde32
C-Klasse stasjonsvogn på veien
PRØVEKJØRT: I stasjonsvognglade Norge har fordelingen for C-Klassen vært cirka 50 prosent mellom sedan og stasjonsvogn. Med den nye T-modellen kommer nok stasjonsvognandelen til å øke.
Les mer
toppsak-bilde33
Subaru døper ny modell
Subaru skal snart lansere en ny modell på det japanske markedet. I dag røper de navnet på babyen.
Les mer
layid-bilde34
Ypperlig førstegangshybrid
Les mer
layid-bilde35
Bekreftet Lagonda
Les mer
layid-bilde36
Nå er C-Klassen på plass
FØRSTEINNTRYKK: Det er klart at C-Klassen er ikke komplett før stasjonsvognen er der. Nå har vi kjørt den, og den kommer på gata i løpet av august. Er det E-Klassen, eller 3-Serien som får størst konkurranse?
Les mer
layid-bilde37
Mer enn god design
NETTKJØRT: Jeg vet jeg ikke er alene om å like designen i nyere Mazda-modeller. Men har bilene andre sterke sider også? Vi har kjørt nye Mazda3 - en utfordrer i den tøffe kompaktklassen.
Les mer
layid-bilde38
BMW Active Tourer på veien
FØRSTEINNTRYKK: BMW vil nå frem til kunder som ikke kjøper deres tradisjonelle biler. Da må man gjøre noen kompromisser.
Les mer