img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde1
Hyundai satser på hybrid
Hyundai har akkurat lansert Sonata Hybrid, men det er bare første ledd i en større hybridsatsing fremover.
Les mer
layid-bilde2
Audi A1 får ansiktsløft
MONACO: Drøyt fire år etter lanseringen får Audi A1 en facelift. De viktigste endringene er skjult under skallet.
Les mer
layid-bilde3
Ny Mini-topp
John Cooper Works er betegnelsen på de mest ekstreme Mini-modellene. Nå kommer den hittil heftigste noensinne.
Les mer
layid-bilde4
Teaser fra Hong Kong
En av de globale luksusbilene vi overhodet ikke kjenner her hjemme (foreløpig), med hovedkontor i Hong Kong, kommer med ny konseptbil til Detroit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fremtidsdrøm
Rinspeed er helt klar på hva fremtidens bil blir: «Din aller første virkelige robot». Som alltid er de langt forut for sin tid.
Les mer
layid-bilde6
Fremtidens 5-serie
SPIONBILDER: Det tar mange år å utvikle nye bilmodeller, så her har våre spionfotografer kommet over en modell som ligger langt inn i fremtiden.
Les mer
layid-bilde7
Stor lettvekter
Når Audi lanserer andre generasjon Q7, har de foretatt en gigantisk slankeoperasjon. Og den får en spennende alternativ drivlinje.
Les mer


layid-bilde8
Hot Audi RS 3
Les mer
toppsak-bilde9
Hondas nyeste eske
Det er så mange av de lokale japanske kei-bilene vi aldri får se. De fleste kunne vi klart oss uten, men Hondas nyeste, N-Boks Slash (!) hadde definitivt pyntet opp i et kjedelig gatebilde.
Les mer
layid-bilde10
Mye nytt fra Hyundai
Les mer
layid-bilde11
Facelift for Citroën C4
Les mer
layid-bilde12
Willys Macedonia
Les mer
layid-bilde13
Her er Mercedes sin "X6"
Mercedes-Benz har akkurat sluppet nye GLE Coupé - og med den en helt ny AMG-linje.
Les mer
layid-bilde14
Sergio lever
Et av høydepunktene på Genève-utstillingen i 2013 var Pininfarinas hyllest til Sergio - sønn av Pinin og selskapets ansikt i mange år. Nå bygges konseptbilen i en kort serie.
Les mer
toppsak-bilde15
Snart moden Mitsubishi
Etter å ha stått i varmen på Tokyo-utstillingen i november i fjor og vært innom blant annet i Paris i høst, dukket Mitsubishis XR-PHEV også opp i Los Angeles.
Les mer
layid-bilde16
Ny generasjon E
Les mer
layid-bilde17
James Bonds lille Fiat
Les mer
layid-bilde18
Lojal 007
Det har gått rykter om at James Bond skal kjøre en illsint Abarth i den nye filmen Spectre. Men slapp av, han er fortsatt tro mot sine røtter.
Les mer
layid-bilde19
- Avgift ødelegger for miljøbil
Det nylig inngåtte budsjettforliket gjør de fleste ladehybrider avgiftsfrie. Men med 400 hk samlet motoreffekt er det til liten hjelp for Volvos nye Plug-in XC90 som skattlegges med rundt 200.000 kroner i effektavgift.
Les mer
layid-bilde20
Ferrari for den indre kjerne
Ferrari-flaggskipet med det kjipe navnet har fått sitt racingavkom - uten at den skal brukes i racing.
Les mer
layid-bilde21
Ikke mer vindskjev bobil
Hymer gjør nytte av Mercedes’ sidevindsfunksjon. Nå skal det være saga blott at vinden tar tak i bobilen.
Les mer
layid-bilde22
Her er Opel Karl
Karl er Opels tredje nye småbil i løpet av kort tid. Til tross for beskjedne mål er den både praktisk og sjarmerende.
Les mer
toppsak-bilde23
Fiskers Mustang: Unlike!
Vi var spent på Galpin Rocket, Henrik Fiskers Mustang. Riktignok har vi bare sett den på bilder, men de gir i hvert fall en skikkelig nedtur.
Les mer
layid-bilde24
Dobbel lykke
Mercedes feirer dominansen fra årets Formel 1-sesong der de tok gull og sølv etter en rekke heftige dueller. Slikt blir det et par samleobjekter av.
Les mer
layid-bilde25
Lincoln MKX kom hjem
Lincolns konseptutgave av MKX debuterte i Beijing i april. Så ble den hentet hjem til USA for å stå på bilutstillingen i Los Angeles.
Les mer
layid-bilde26
Litt ny Chrysler 300
Chrysler viste sin 300 i 2015-utgave i Los Angeles. Mer sportslighet og utstyr skal stimulere til økt salg.
Les mer
layid-bilde27
Polo GTI til hygge og nytte
Les mer
toppsak-bilde28
Blålys i Essen
AC Schnitzer er blant de fremste på BMW-tuning. Her forsøker de å friste lovens lange arm.
Les mer
layid-bilde29
Foredling i Essen
Les mer
layid-bilde30
AMG tetter gapet
AMG har som mål å doble salget i løpet av tre år. Nå får vi vite oppskriften.
Les mer
layid-bilde31
Skapt for Beverly Hills
Bentley viser en prototyp i LA som ser helt gryteklar ut. Grand Convertible er som skapt for Beverly Hills.
Les mer
layid-bilde32
Flere Mondeo-priser
Forrige måned kunne vi gi deg prisene på utvalgte nye Mondeo-modeller. Nå er den komplette prislisten her, og viser at rimeligste modell starter på kr 295.000.
Les mer
toppsak-bilde33
Mazda6 får firehjulsdrift
Mazda foretar en ansiktsløftning av Sekseren. Samtidig tilbyr de muligheten for firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde34
Den villeste i LA
Les mer
layid-bilde35
SsangYong bygger Tivoli
Les mer
layid-bilde36
Design og Funksjon
Design er nok en viktig faktor for mange som velger en Mercedes CLA. Nå kommer CLA Shooting Brake som i tillegg byr på mer plass og komfort.
Les mer
layid-bilde37
Subaru til Gran Turismo
Et par dager før LA-utstillingen viste Subaru sin deltaker på til Gran Turismo-spillet. Det ser ut som den skal forbli virtuell.
Les mer
layid-bilde38
Cadillac med superbil-ideer
Cadillac er i ferd med å jekke opp vår oppfatning av merket og prestasjonene. En ny twin-turbo-serie er lansert i Los Angeles.
Les mer