img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mye nytt hos Audi
Viktigste nyhet hos Audi i år er A4 som kommer helt på tampen av året. Men importøren har mye annet å fortelle om.
Les mer
layid-bilde1
En Cactus for stranda
Citroën har med seg en Cactus-basert konseptbil til Frankfurt som gir vibber om sol og sjø.
Les mer
layid-bilde2
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Cee’d
Kia foretar en midtlivs oppgradering av sin Golf-utfordrer Cee’d. Kosmetikk og teknikk går hånd i hånd.
Les mer
layid-bilde4
Åpen S-Klasse i all sin prakt
I dag har Mercedes offentliggjort et stort galleri av sin kommende S-Klasse Cabriolet. De sikter seg inn på det mest eksklusive på markedet.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Tesla X: ventetiden er snart over
Mange har ventet i årevis på denne bilen. Nå slipper Tesla de første offisielle bilder av Model X. Men bare til menigheten.
Les mer
layid-bilde6
Infinitis innside
Her får du de første bildene av interiøret i nye Infinti Q30 Active Compact.
Les mer
layid-bilde7
Kjempestasjonsvogn
LANSERING: Ford Galaxy befinner seg i skjæringspunktet mellom van og personbil - som en sjuseters kjempestasjonsvogn.
Les mer


layid-bilde8
En DS blir to nye
Les mer
toppsak-bilde9
Sport og nytte
MPV-er, eller flerbruksbiler, er ikke det som forårsaker hjertebank hos bilentusiaster flest. Det ønsker Mercedes å endre på.
Les mer
layid-bilde10
Viktige nyheter for Kia
Les mer
layid-bilde11
Komplett stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde12
Ford lukter på luksus
Les mer
layid-bilde13
Snart klart for F-Pace
Det nærmer seg bilutstilling i Frankfurt, og der skal Jaguar avduke sin nye SUV. I dag røper de litt mer om hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde14
Åpen luksus-Merce
For andre gang på kort tid legger Mercedes ut et bilde av sin kommende S-Klasse Cabriolet. Innen tre uker får vi se den i all sin prakt.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig på plass: nye MX-5
Vi tok med den første MX-5 på norske skilter til hellig grunn: Hjulet og ‘Grava, rett utenfor Oslo.
Les mer
layid-bilde16
Ny Mazda, ikke for oss
Les mer
layid-bilde17
Honda for 7
Les mer
layid-bilde18
Kjapp AMG
Sist helg slapp Mercedes-Benz bilder og info om nye C-Klasse Coupé. I dag kan vi servere de tøffeste medlemmene i familien.
Les mer
layid-bilde19
Overklasse fra Fiat
Både Maserati og Alfa Romeo legger nå siste hånd på sine SUV-er.
Les mer
layid-bilde20
800-hesters el-Rapide
For James Bond og godt bemidlede nordmenn er det nå bare å rydde plass i garasjen til en 800 hesters elbil. Aston Martin leverer den om to år.
Les mer
layid-bilde21
Audi utfordrer Tesla
Audi bekrefter at de skal lage en direkte konkurrent til Teslas kommende SUV. Her er de første skissene av konseptet som skal vises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde22
Nissans elektriske sjuseter
OSLO: Med introduksjon av e-NV200 Evalia med sju seter, har Nissan for andre gang på kort tid lagt et internasjonalt elbilpressearrangement til Oslo, verdens elbilhovedstad.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyotas største enda større
Den grommeste Land Cruiser-varianten, V8-eren, kommer i ny utgave. Mer tech, mer luksus - mer av alt!
Les mer
layid-bilde24
Solcellebil
Når man kan fly jorda rundt på solenergi, kan man selvsagt også konstruere en solcelledrevet bil. Det mener i alle fall EVX Ventures som presenter planene om Immortus.
Les mer
layid-bilde25
Langt navn, vill bil
Trekk inn pusten; Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce Roadster. Mye villere blir det ikke. Foreløpig.
Les mer
layid-bilde26
Ny Jaguar XF
Syv år etter debuten har Jaguar klargjort andre generasjon XF. Mer teknologi, lavere vekt og renere drivlinjer er viktige stikkord.
Les mer
layid-bilde27
Glimt av ny Sportage
Les mer
toppsak-bilde28
BMWs racing-fremtid
BMW viser frem en kjenning i ny drakt på Pebble Beach i år, men de viser også frem oppskriften på en sportscoupé med racing-spor.
Les mer
layid-bilde29
Nytt barn i C-Klassen
Les mer
layid-bilde30
Hybrid superbil
Verdens første superbil med midtmotor? Var det egentlig noen før ATS i 1963? Nå skal Modena-merket vekkes til live igjen ved hjelp av Torino.
Les mer
layid-bilde31
Nissan dobler utvalget
Nissan X-Trail leveres i dag kun med en motor. Nå dobles utvalget.
Les mer
layid-bilde32
Toyota Mirai i Europa
De første eksemplarene av Toyotas brenselcellebil er på plass i Europa. Norge står foreløpig ikke på kartet.
Les mer
toppsak-bilde33
Gedigen Hyundai
Hos oss er Hyundai mest kjent for melk-og-brød produkter. Men de vil ha et ord med i laget i de mer luksuriøse segmentene også.
Les mer
layid-bilde34
Dropper «Norgesbilen» i Norge?
Les mer
layid-bilde35
Bentleys SUV er her
Les mer
layid-bilde36
Mercedes fornyer
Mercedes har nettopp foretatt en oppgradering av A-Klasse. Nå følger de andre kompaktmodellene etter.
Les mer
layid-bilde37
Mazda-konsept til Frankfurt
Mazda skal avduke en ny konseptbil i Frankfurt neste måned. Her får vi en første skisse.
Les mer
layid-bilde38
Audi topper toppen
Audi lanserer nå en spesialutgave for de som ikke nøyer seg med en vanlig S8.
Les mer