img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Saab elbil til Norge
Det kinesiske selskapet Nevs startet i fjor høst produksjon av Saab 9-3 med bensinmotor i Trollhättan. Snart kommer en el-versjonen av den klassiske bilmodellen, med Norge som det viktigste markedet.
Les mer
layid-bilde1
Oppgraderer Yaris i høst
Toyota Yaris, landets mest kjøpte småbil gjennom så godt som hele dette århundret, gjennomgår utpå høsten noen få, men viktige endringer.
Les mer
layid-bilde2
Porsche for ordinær? Ring Stola
De første skissene fikk vi for nesten et år siden. Nå er Stolas siste skreddersydde Porsche-baserte en realitet. Oppkalt etter et bakkeløp for 112 år siden.
Les mer
layid-bilde3
Søte drømmer for superbil-bygger
Nok en superbildrøm har dukket opp. Denne gang fra California. Drømmen består blant annet av 2000 hester og 435 km/t.
Les mer
layid-bilde4
Utfordreren
Nettkjørt: Lexus IS300h er underdog i det fryktede premiumsegmentet. Her regjerer 3-serie, A4 og C-klasse. Kan nykommeren vippe tyskerne av pinnen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Heftig og åpen
Chevrolet lanserer sin hittil heftigste cabriolet når de drar lakenet av Corvette Z06 Convertible.
Les mer
layid-bilde6
Jeeps påskeparade
Hvert år samler Jeep en gruppe ombygde, eller komplett konseptuelle Jeeper og presenterer dem for menigheten ved en stor samling i Utah. Her møter vi årets forslag for dere som vil snekre hjemme.
Les mer
layid-bilde7
Best der veien slutter
FØRSTEINNTRYKKET: Jeeps nye Cherokee er forbedret på de fleste punkter, men er fortsatt best der veien slutter.
Les mer


layid-bilde8
Her er 2014-nyhetene
Les mer
toppsak-bilde9
Subaru WRX STI på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Subaru lanserer sin rå entusiastbil i ny innpakning. Vi dro til Stockholm for å prøve vidunderet, på bane og vei.
Les mer
layid-bilde10
Tatas kompakt-SUV
Les mer
layid-bilde11
GTI for clubracing?
Les mer
layid-bilde12
SUV-en som skal løfte Lexus
Les mer
layid-bilde13
Audi vil også crosse
Audi stiller med et nytt konsept i Beijing. Foreløpig har vi bare skisser og spekulasjoner.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes utfordrer X6
BMW har vært alene i nisjen der X6 opererer i flere år, men nå ser de ut til å få konkurranse.
Les mer
toppsak-bilde15
Bentley går hybrid
Bentley viser en luksuriøs konseptbil i Beijing i påsken. Den gir en forsmak på fremtidige drivlinjer.
Les mer
layid-bilde16
Ny motor i Mercedes SL
Les mer
layid-bilde17
Datsun klar for Russland
Les mer
layid-bilde18
Eau Rouge i proffe hender
To ganger har vi møtt denne spenstige Infiniti-modellen på messer, og nå går den gjennom heftige tester. Testsjåføren er ingen hvem som helst.
Les mer
layid-bilde19
Rullende konsept
I Genève viste Mazda Hazumi Concept som en forsmak på nye Mazda2. Her er en nesten identisk bil på test i nærheten av Frankfurt.
Les mer
layid-bilde20
Arash den Annen
Navnet høres nesten ut som en arabisk fyrste. Det beskriver imidlertid en britisk superbilbygger som melder seg på for annen (eller er det fjerde?) gang.
Les mer
layid-bilde21
Sprek familie-Mercedes
SPIONBILDER: Mercedes har lovet oss flere modeller basert på samme plattform som A-Klassen. Mange vil nok falle for denne.
Les mer
layid-bilde22
Sport og luksus
Når bilutstillingen i Beijing åpner om noen uker, stiller Citroën med en konseptbil som er skreddersydd for Kina.
Les mer
toppsak-bilde23
Påskegodt fra BMW
BMW forteller i dag hva de skal vise på bilutstillingen i New York i påsken. Mye er kjent for BilNorges lesere, men én av bilene er et ubeskrevet blad.
Les mer
layid-bilde24
Kia med MPV til NY
Kia forteller at de skal vise en ny MPV i New York. Det tydeligvis noen som fortsatt holder fast ved denne nisjen.
Les mer
layid-bilde25
Ny Outback til New York
Subaru har i dag sluppet et første detaljbilde av neste generasjon Outback. Den skal snart avdukes, og du kan følge nedtellingen på en egen nettside.
Les mer
layid-bilde26
Land Rover til New York
New York er sikkert en helt passende jungel for Land Rover. Det er i hvert fall der den nye Discovery skal lanseres om noen dager.
Les mer
layid-bilde27
Nok et 911-derivat
Les mer
toppsak-bilde28
C4 Cactus får pris
Citroën åpner nå for bestilling av nye C4 Cactus. Dermed er også prisene klare.
Les mer
layid-bilde29
Hurra for Can
Les mer
layid-bilde30
Nok en M på test
SPIONBILDER: Så langt har BMW presentert M3 Sedan og M4 Coupé. Men modellutvalget stopper ikke der.
Les mer
layid-bilde31
David Brown åpner seg
Vi har fortalt om David Brown som skal lansere et nytt britisk sportsbilmerke. Nå får vi noen flere detaljer.
Les mer
layid-bilde32
Fiesta ned i pris
Ford ønsker å styrke sin posisjon i markedet. Ett av grepene er å senke prisen på Fiesta.
Les mer
toppsak-bilde33
Qoros Opus 2
De eneste jeg oppdaget i Genève som hadde pressemelding på glimrende norsk var kinesiske Qoros. De fremtrer som noe av det proffeste på alle områder.
Les mer
layid-bilde34
Hot familietransportør
Les mer
layid-bilde35
Paganis Revolucion
Les mer
layid-bilde36
Nytt SsangYong-konsept
Koreanske SsangYong var inne i en skikkelig konseptbil-stim for et par år siden. Nå er de på gang igjen.
Les mer
layid-bilde37
Mer folkelig Lexus
NETTKJØRT: Da Lexus lanserte sin nye GS i Norge for et par år siden, sto ikke kundene akkurat i kø. Men nå håper importøren flere vil vurdere en GS som alternativ til en europeer.
Les mer
layid-bilde38
Datsun blir mer konkret
Blant en mengde konseptbiler på bilutstillingen i Delhi, dukket Datsun opp med sin Redi-Go.
Les mer