img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Dette koster el-Mercedesen
Nå kommer den Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive. Prisen starter på 271.980 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Monster med stor M
BMW har sluppet fri sine største beist; X5 M og X6 M - med driftehjelp!
Les mer
layid-bilde2
Hils på Karl
SPIONBILDER: For en måneds tid siden fikk vi vite navnet på nok ny småbil fra Opel. Takket være Carparazzi kan vi her presentere de første bildene.
Les mer
layid-bilde3
Ford oppgraderer
Det er høy aktivitet hos Ford om dagen, med facelifted Focus og ny Mondeo. Kanskje er det derfor de har glemt å informere om alle nyhetene rundt Kuga.
Les mer
layid-bilde4
Åpen C-Klasse
SPIONBILDER: Mercedes satser offensivt og skal lansere en rekke nye modeller i årene fremover. En av dem ser du her.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny kompakt-SUV fra Mazda
Mazda forteller at de skal avduke en ny SUV på bilutstillingen i Los Angeles neste måned. Her er en første skisse.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2014.
Les mer
layid-bilde7
Nytt drypp fra Detroit
Detroit Electric har sluppet første offisielle bilde av sin kommende sportsbil. Nå i produksjonsdrakt.
Les mer


layid-bilde8
Pick-up - men ikke for deg
Les mer
toppsak-bilde9
Dette er neste A4
SPIONBILDER: At ny A4 er rett rundt hjørnet er ingen hemmelighet, men hvordan den ser ut er foreløpig det. Disse bildene gir en pekepinn.
Les mer
layid-bilde10
Nye Passat - 20 prosent bedre
Les mer
layid-bilde11
Doldis i sentrum i Paris
Les mer
layid-bilde12
Hytte-ekspressen
Les mer
layid-bilde13
Oppdatert stor-Prius
Toyota oppgraderer sjuseter-Priusen sin for neste år. Utseende, materialfinish og utstyr får seg et løft.
Les mer
layid-bilde14
Nei takk, ikke mer å drikke
Greia med kaktuser er at de trenger jo nesten ikke noe væskepåfyll. En eksperiment-Cactus på Paris-utstillingen speiler naturen: 0,2 liter/mil.
Les mer
toppsak-bilde15
Venturi pøser på
Venturi kaller seg pionér på elektriske sportsbiler. Dessuten feirer de 30 år. Feiringen skjer ved å pakke mer enn 400 hk ned i en buggy.
Les mer
layid-bilde16
Offensive Honda
Les mer
layid-bilde17
Renault åpner nye dører
Les mer
layid-bilde18
Ferrari-hilsen til USA
I dag slutter Luca di Montezemolo i sjefjobben hos Ferrari, den han inntok i 1991. Hans siste modell feirer fabrikkens første 60 år i USA.
Les mer
layid-bilde19
Ujålet og praktisk
NETTKJØRT: Om fornuften fikk styre bilkjøpet ville Skoda hatt enda flere tilhengere enn de allerede har. Rapid Spaceback løser det daglige bilbehovet for mange, uten å koste en formue.
Les mer
layid-bilde20
Corsa med ny pennefører
Det har skjedd så mye med Opel Corsa at vi faktisk kan kalle den ny.
Les mer
layid-bilde21
Tesla jager muskelbiler
Med 691 hester gjennom alle fire hjul er det klart at Tesla utfordrer de sportsligste tyske spesial-sedanene.
Les mer
layid-bilde22
Mazda2 for Europa
Det er fortsatt noen måneder til Mazdas nye småbil er klar for Europa, men nå letter Mazda på sløret.
Les mer
toppsak-bilde23
Fire nye 911
Porsche utvider 911-familien. Nå lanseres brobyggerne mellom Carrera S og GT3.
Les mer
layid-bilde24
Sjekk avgiftsendringene på alle biler HER!
FERDIG KALKULERT: Så mye dyrere blir bilene med Regjeringens forslag til bilavgifter i 2015. Her er oversikt over avgiftsendringene på alle nye personbilmodeller på markedet.
Les mer
layid-bilde25
Mondeo-prisene klare
Prisene på nye Ford Mondeo er klare, og snart er de første bilene på plass i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Audi TT/TTS på veien
FØRSTEINNTRYKK: Vi dro til Spania for en forsmak på nye Audi TT og TTS. I tillegg til spanske landeveier la vi inn noen runder på den krevende Ascari-banen.
Les mer
layid-bilde27
Toyota overrasker
Les mer
toppsak-bilde28
Sprekere Pulsarer
Nissans nye Golf-utfordrer er straks på plass i Norge med to prisgunstige motorer. Til våren kommer en sprekere modell. I tillegg gir Nismo noen hint om fremtiden.
Les mer
layid-bilde29
Mondeo! Endelig
Les mer
layid-bilde30
Kjapp VW Polo tilbake
Etter å ha vært borte fra Norge i noen år, er det snart klart for gjensyn med Polo GTI - nå med 192 hk og 5,7 sek til 100.
Les mer
layid-bilde31
XC90 er priset og klar
Vurderer du en ny Volvo XC90? Nå er prisene klare, og de første bilene kommer til Norge våren 2015.
Les mer
layid-bilde32
SsangYoungs fjortende
SsangYong har vist oss konseptbiler ganske mange ganger nå, uten at det har hendt noe mer. Skal vi tro på dem denne gangen?
Les mer
toppsak-bilde33
Fiats egen Jeep
Endelig er Fiat 500 X her. Bygget på Renegade-plattform, og så ser den faktisk skikkelig bra ut. Kan bli en suksess i det segmentet som for tiden vokser kjappest.
Les mer
layid-bilde34
Land Rover på båttur
Les mer
layid-bilde35
Toppløs 458 Speciale
Les mer
layid-bilde36
Mazda MX-5 først neste høst
Til alle entusiaster som hadde gledet seg til å møte våren i ny Mazda MX-5: - Dessverre, bilen kommer ikke til Norge før etter sommerferien, sier Mazdas importdirektør Karianne Westby.
Les mer
layid-bilde37
Ny Vitara løfter Suzuki
Suzukis Frank Dunvold ser for seg nok et løft for Suzuki og har som årlig mål å selge 2500 Vitara.
Les mer
layid-bilde38
Lambo med forhjulsdrift
Nå har det tørna for Lambo. De viser en konseptbil som blant annet gir inntrykk av avmålthet og god smak. Men den mangler ikke krefter. Merkets sterkeste så lang.
Les mer