img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nyttige prinser
Fyrst Albert avduker og Alexey Yanovskiy er veldig fornøyd med prinsens «oppriktige interesse for vårt produkt».
Les mer
layid-bilde1
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde2
Aston Martins neste DB
SPIONBILDER: Aston Martin har en etterfølger til DB9 under utvikling. Den blir mer enn en evolusjon.
Les mer
layid-bilde3
Ekte gammel Mustang
Nå kan du få en ekte, 50 år gammel Mustang, med en nesten moderne motor og alt annet 2015.
Les mer
layid-bilde4
Ford priser ny S-Max
Den kommer til Norge på sensommeren, men nå har Ford frigitt prisene på nye S-Max.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mer folkelig TT
Snart kommer en ny motor som gjør Audi TT oppnåelig for flere.
Les mer
layid-bilde6
Salgsstart for GLE Coupé
Fra i dag får du lov å bestille en Mercedes GLE Coupé, men du må fortsatt vente noen måneder før du får den levert på døra.
Les mer
layid-bilde7
Første folke-Golf med 4x4 og DSG
VW tar en Skoda og gjør med Golf som Skoda har gjort med Octavia Scout: Firehjulsdrift, litt bedre bakkeklaring, noen fikse plastdetaljer - og vips så har en storselger sett dagens lys. Hos VW heter den naturligvis Alltrack.
Les mer


layid-bilde8
Qoros bygger oppover
Les mer
toppsak-bilde9
VW-luksus for Kina
Volkswagen viser en firedørs coupé på Auto Shanghai. Med en lengde på over fem meter er den ingen typisk Folkevogn.
Les mer
layid-bilde10
James Watt hedres
Les mer
layid-bilde11
Toyota Avensis i ny drakt
Les mer
layid-bilde12
Mercedes priser GLE
Les mer
layid-bilde13
Teppet av for GLC Coupé
Mercedes har sluppet de første bildene har Concept GLC Coupé. Lite skal endres før den går på samlebåndet.
Les mer
layid-bilde14
McLarens innstegsmodell
Billig er den ikke - men dette er den rimeligste måten å skaffe seg en ny McLaren på. Hils på 540C.
Les mer
toppsak-bilde15
BMW avslører detaljer
Til høsten lanserer BMW neste generasjon 7-serie. Nå avslører de deler av teknologien bak den luksuriøse modellen.
Les mer
layid-bilde16
BMW flytter grenser
Les mer
layid-bilde17
SUV blir SUP
Les mer
layid-bilde18
Hybrid med 500 hester
Peugeot lanserer en 308 som kan måle krefter med ekstreme sportsbiler. Men utslippet er langt fra ekstremt.
Les mer
layid-bilde19
Audis tredje prolog
Når bilutstillingen i Shanghai åpner til uken, viser Audi konseptbilen Prologue Allroad - deres tredje konseptbil i løpet av et halvt års tid.
Les mer
layid-bilde20
Plug-in for Kina
Jeg er kommet ut av tellingen, men vi får tro Volvo når de hevder at ingen andre premium-produsenter har større utvalg av plug-in hybrider.
Les mer
layid-bilde21
Svensk luksus for Kina
Når man bygger om en syvseter til en fireseter, bør det bli plass nok - selv for kravstore kinesere.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai viser racer
Lavere vekt og mer effekt er de viktigste elementene i Hyundais nye konseptbil.
Les mer
toppsak-bilde23
Oppdatert SLK
Mercedes foretar tekniske oppgradering av sin kompakte roadster før sommeren setter inn.
Les mer
layid-bilde24
Kjært barn, mange navn
Nye Mazda MX-5 dukker opp på stadig flere steder. I påsken sto den i New York. I spesialutgave.
Les mer
layid-bilde25
Mitsubishi designer igjen
Etter noen år der konstruksjon har hatt ansvar for design, har Mitsubishi fått en oppegående designavdeling igjen.
Les mer
layid-bilde26
Citroën på SUV-karusellen
Det var på tide at Citroën begynte å tenke på sin egen crossover. Nå viser de en konseptmodell som har alt som kreves i den delen av bilmarkedet som vokser sterkest.
Les mer
layid-bilde27
Ny bestselger
Les mer
toppsak-bilde28
Mercedes-pickup halvt Nissan
Rett før påske annonserte Mercedes at de planlegger å starte produksjon av en ett-tonns pickup-truck. Nå viser det seg at både Nissan og Renault spiller med.
Les mer
layid-bilde29
Lexus fornyer bestselger
Les mer
layid-bilde30
Smart åpenbaring
Snart kommer den nye Smart-generasjonen i nok en utgave.
Les mer
layid-bilde31
Noen har kysset frosken
Nissan har dratt teppet av neste generasjon Maxima. Den deler ikke stort annet enn navnet med forgjengeren.
Les mer
layid-bilde32
Ny Outlander i USA
Mitsubishi benyttet påskens New York Show til å debutere 2016-utgaven av Outlander.
Les mer
toppsak-bilde33
Så var det GLC sin tur
Nå antyder Mercedes-Benz hvordan coupé-utgaven av Mellom-SUV’en kommer til å se ut. En designstudie av GLC Coupé skal ha premiere i Shanghai.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai med mc-assosiasjoner
Les mer
layid-bilde35
Kia i konseptform
Les mer
layid-bilde36
Tourings Ferrari
Dersom BMW hadde ønsker om å produsere Tourings åpne Mini, hadde vi vel hørt noe om det nå. Men de skal i hvert fall håndbygge fem utgaver av sin Ferrari F12-versjon. Berlinetta Lusso kaller de den.
Les mer
layid-bilde37
Mager Porsche
På New York utstillingen lanserer Porsche en Spyder som minner om gode, gamle sportsbildager.
Les mer
layid-bilde38
McLaren blir storprodusent
Med den nye «lille» modellen tar McLaren sikte på 4000 biler per år. Da passerer de i hvert fall Lamborghini.
Les mer