img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche-kloning på el
Man kan gjøre verre ting enn å legge seg opp mot klassiske Porsche 356. Slik Carice fra Nederland gjorde da de utviklet en liten juvel av en elbil.
Les mer
layid-bilde1
7 seter og Ring-rekord
Land Rover gir oss «offisielle spionbilder» av en ny modell. Samtidig forteller de om ny SUV-rekord på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
GT86 med show-faktor
Toyota er i ferd med å klargjøre sin sportslige GT86 i rallydrakt. Det kan gi heftige sladdinger.
Les mer
layid-bilde3
Skoda bredder Fabia
Den første skissen av Paris-utstillingens nye Skoda Fabia viser et karosseri som er mer skulptur enn før, og en grill som har slanket seg.
Les mer
layid-bilde4
Ny Sorento til Paris
Hos oss er det Sportage som gjelder, men for Kia internasjonalt er Sorento en langt viktigere modell. Nå skal den fornyes.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fiat surfer
Vans US Open of Surfing setter stadig nye titter-rekorder. 1,5 millioner amerikanere så på sist. Da syns Fiat de må være på plass. Med en spesialutgave av 500L.
Les mer
layid-bilde6
McLarens nye wing-car
Stadig flere superbiler kommer i über-super-versjon, beregnet for bane. Enten track-days eller konkurranse. McLaren er den siste som venter på å få vise seg frem.
Les mer
layid-bilde7
Modernisert Cayenne
Tiden er moden for en midtlivs-oppdatering av Porsche Cayenne. Det innebærer forfrisket design og ny teknikk.
Les mer


layid-bilde8
Her er 2014-nyhetene
Les mer
toppsak-bilde9
C-Klasse stasjonsvogn på veien
PRØVEKJØRT: I stasjonsvognglade Norge har fordelingen for C-Klassen vært cirka 50 prosent mellom sedan og stasjonsvogn. Med den nye T-modellen kommer nok stasjonsvognandelen til å øke.
Les mer
layid-bilde10
Subaru døper ny modell
Les mer
layid-bilde11
Ypperlig førstegangshybrid
Les mer
layid-bilde12
Bekreftet Lagonda
Les mer
layid-bilde13
Nå er C-Klassen på plass
FØRSTEINNTRYKK: Det er klart at C-Klassen er ikke komplett før stasjonsvognen er der. Nå har vi kjørt den, og den kommer på gata i løpet av august. Er det E-Klassen, eller 3-Serien som får størst konkurranse?
Les mer
layid-bilde14
Mer enn god design
NETTKJØRT: Jeg vet jeg ikke er alene om å like designen i nyere Mazda-modeller. Men har bilene andre sterke sider også? Vi har kjørt nye Mazda3 - en utfordrer i den tøffe kompaktklassen.
Les mer
toppsak-bilde15
BMW Active Tourer på veien
FØRSTEINNTRYKK: BMW vil nå frem til kunder som ikke kjøper deres tradisjonelle biler. Da må man gjøre noen kompromisser.
Les mer
layid-bilde16
Audi lanserer e-turbo
Les mer
layid-bilde17
Vi kjører ny BMW
Les mer
layid-bilde18
Toppløs V12-symfoni
Aston Martin lanserer sin hittil heftigste roadster. Vantage V12 S Roadster inviterer til åpen kjøring med et symfonisk lydbilde.
Les mer
layid-bilde19
Jaguaren angriper
Nå har åpenbart Jaguar bestemt seg for å gå rett i strupen på BMWs 3-serie. Samme størrelse samtidig som den nye XE skal «Redefinere Sports-Sedanen». Klar krigserklæring.
Les mer
layid-bilde20
Her er neste Mazda2
Mazda har i dag dratt teppet av fjerde generasjon Toer i Japan, eller Demio som den heter der. De første bilene kommer til Norge tidlig 2015.
Les mer
layid-bilde21
Dobbel Smart-debut
Daimler har i dag avduket neste generasjon Smart. For andre gang prøver de seg med en fireseter i tillegg til den kompakte Smart ForTwo.
Les mer
layid-bilde22
Ny Octavia Scout på veien
FØRSTEINNTRYKK: Skoda lanserer nå sin nye Octavia Scout, og dermed er familien komplett. Vi dro til Hamburg for en første kjøretur.
Les mer
toppsak-bilde23
Fest i Berlin
I kveld skal de to nye Smartene presenteres ved en festforestilling i Berlin. Du kan få være med.
Les mer
layid-bilde24
Enkel å eie - enkel å bruke
PRØVEKJØRT: I Lexus NX 300h er det bare å sette seg inn, trykke på knappen - og kjøre i vei.
Les mer
layid-bilde25
NX 300h viktigst for Lexus
FØRSTEINNTRYKKET: NX 300h blir Lexus viktigste bil i Norge, og vil bidra til at totalvolumet passerer 1000 enheter neste år.
Les mer
layid-bilde26
VWs nye SUV fra USA
Fem meter lang, tre seterader og klar i 2016 - det er produksjonsutgaven av Volkswagens BlueCross.
Les mer
layid-bilde27
Copen er gjenoppstått
Les mer
toppsak-bilde28
Dodge viser muskler
Hyggelig at Fiat, den nye eieren, husker at Dodge også betydde muskler. Store muskler. Deres nye Challenger SRT Hellcat byr på 707 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde29
Volvo med solide påstander
Les mer
layid-bilde30
Bestillingsklar Passat
En av Norges absolutt mest populære biler kom nylig i ny utgave. Nå er den klar for bestilling, og prisene får du her.
Les mer
layid-bilde31
Ekstra hot Octavia RS
SPIONBILDER: Skoda er ute og lufter en ny prototyp. Den er basert på Octavia RS, men ser vesentlig sintere ut.
Les mer
layid-bilde32
Stjernecamping
Ønsker du deg en familiebil som kombinerer praktiske løsninger og campingliv med et snev av luksus, er kanskje Mercedes’ nye Marco Polo bilen for deg.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel viser neste Corsa
Den skal debutere på Paris-utstillingen i oktober, men vi kan allerede nå by på bilder og nyttig informasjon om femte generasjon Opel Corsa.
Les mer
layid-bilde34
Utsolgt før lansering
Les mer
layid-bilde35
Mini oppdateres
Les mer
layid-bilde36
Prisene klare for ny Mini
Til høsten lanserer Mini sin nye femdørs modell. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde37
Klart for ny Juke
Bilen med en design du enten hater eller elsker har fått en oppgradering. Nyheten er på plass i Norge denne måneden.
Les mer
layid-bilde38
Mer premium Passat
LANSERING: Med slagord som «New business class», en mer premium bilopplevelse og mer innvendig plass til tross for skrumpet ytre, sikter VW høyt for å beholde Passat som bestselger i familiebilklassen. Neste år blir Passat også ladbar hybrid.
Les mer