img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
McLaren blir storprodusent
Med den nye «lille» modellen tar McLaren sikte på 4000 biler per år. Da passerer de i hvert fall Lamborghini.
Les mer
layid-bilde1
1700 hester til New York
Enda en ny superbilprodusent dukker opp. 1700 hester fortelles det om. Debut på New York utstillingen, verdens snåleste karosseri.
Les mer
layid-bilde2
Continental er tilbake
Når New York åpner dørene til sin bilutstilling mot slutten av uken er et av de mest kjente modellnavnene på plass igjen. Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes lanserer pickup
Innen tiårets ende vil Mercedes ha lansert en pickup-truck for hele verden.
Les mer
layid-bilde4
4,26 meter fornuft
FØRSTEINNTRYKK: Skoda er en av ytterst få bilprodusenter som fortsatt bygger små og helt tradisjonelle stasjonsvogner.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Frekkere Mitsubishi
Det må være en grunn til at Mitsubishi tar med sin Tokyo-bil, GC-PHEV til Chicago, samtidig som de snakker om et nytt designspråk for større modeller.
Les mer
layid-bilde6
X-Bow med krutt
Nå ser det ut som om en Lamborghini-spesialist kan gjøre om KTM X-Bow fra en bue til en kruttønne.
Les mer
layid-bilde7
Nytt navn, litt ny bil
Mercedes-Benz faser ut ML-navnet nå når bilen får facelift. Heretter er det GLE som gjelder. Med det kommer også SUVen som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Endelig på plass: lille McLaren
Les mer
toppsak-bilde9
Nå blir RAV4 hybrid
Toyota RAV4 lanseres neste uke som hybrid-modell.
Les mer
layid-bilde10
Pininfarina på Tivoli
Les mer
layid-bilde11
Her er nye Jaguar XF
Les mer
layid-bilde12
Sensasjon: Nytt fra Morgan
Les mer
layid-bilde13
Mer krefter enn man tror?
Det kan se ut som Ford leverer langt mer enn forventet i kommende Ford Focus RS.
Les mer
layid-bilde14
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig en sportslig Bentley
Vi fryktet de første eksempler på Bentleys kommende SUV, Bentayga. I stedet brakte de oss konseptbilen Speed Six. Den første sportsbilen derfra siden Speed Six!
Les mer
layid-bilde16
Snart moden S-Cab
Les mer
layid-bilde17
Ny Optima på vei
Les mer
layid-bilde18
Mazda CX-3 på veien
BARCELONA: De første bilene kommer til Norge i sommer, men vi har allerede kjørt noen mil i Mazdas nye kompakt-SUV, CX-3.
Les mer
layid-bilde19
Seat mot 2020
Seat viser en konsept-SUV som skal gi inntrykk av hvordan bilene deres kan bli om fem år.
Les mer
layid-bilde20
Pininfarina på fire og to
At Pininfarina behersker fire hjul visste vi. I Genève vakte den på to nesten enda mer oppsikt.
Les mer
layid-bilde21
BMW lanserer ladbar X5
BMW er klar med sin første ladbare SUV. Den kommer til en forhandler nær deg mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde22
Gedigen luksus
SPIONBILDER: Det fins en kresen kundeskare som er villig til å betale nær sagt hva som helst for eksklusive biler. Bentley vil friste med verdens mest luksuriøse SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
McLarens New York Show
Den største nyheten hos McLaren i Genève, var at deres kommende 911-knekker skal debutere i New York i april.
Les mer
layid-bilde24
Samler bygger superbil
Tidligere kjente vi Jim Glickenhaus som investor, bilsamler og bygger av retro-Ferrarier fra New York. Nå er han blitt Superbilprodusent og stall-eier også.
Les mer
layid-bilde25
Sbarro: Villere blir det ikke
Franco Sbarro er et paradoks. Han bygger de villeste biler, samtidig som har ser det som en av sine livsoppgaver å temme ungdommen. Resultatet er som vanlig fantastisk.
Les mer
layid-bilde26
Forfrisket Berlingo
Berlingo er blitt så oppfrisket at Citroën viste en Høyfjell-Friskluft-Spessial av den nye i Genève. Kanskje kommer den også i en slags produksjonsutgave.
Les mer
layid-bilde27
Spansk fullblod
Les mer
toppsak-bilde28
Tata med drøm og virkelighet
Det første Next-konseptet fra indiske Tata dukket opp i 1996. Årets versjon heter ConnectNext. Dessuten har de en kompakt-SUV helt klar.
Les mer
layid-bilde29
Et nytt skjelett - på hjul
Les mer
layid-bilde30
Nå kommer Smart Electric
Her er et nytt alternativ for de som er opptatt av miljø og som klarer seg med to seter.
Les mer
layid-bilde31
Gratis hurtiglading
For å gjøre elektriske Renault Zoe mer attraktiv forbedres nå rekkevidden til 240 km (best i klassen), men best av alt: gratis strøm i fem år følger med på kjøpet om bilen lades på Fortums hurtigladestasjoner.
Les mer
layid-bilde32
Skoda utvikler ny SUV
SPIONBILDER: Skoda er i ferd med å utvikle en ny SUV som skal i salg om et par år. Her er en bastard på test.
Les mer
toppsak-bilde33
Vise-seg-fram-Mercedes
FØRSTEINNTRYKKET: Hvis bilvalget er viktig for å bli sett, kommer du ikke utenom Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.
Les mer
layid-bilde34
Qoros i rute
Les mer
layid-bilde35
En seren Rolls
Les mer
layid-bilde36
Hondas superbil
I Genève står NSX i sin endelige form - med Honda-emblemer. Men fortsatt er den et år unna veien.
Les mer
layid-bilde37
Spennende Suzuki-konsepter
Suzuki har en bedre historie enn de fleste om hvordan de omsetter konseptmodeller til virkelighet. I Genève står det to som venter på produksjon.
Les mer
layid-bilde38
Tivoliet kommer til byen
Hvor mange konseptbiler SsangYong har vist oss aner jeg ikke. De hadde noen på Paris-utstillingen i fjor også, som vi ikke helt torde håpe på. Men nå er de her.
Les mer