img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Skapt for Beverly Hills
Bentley viser en prototyp i LA som ser helt gryteklar ut. Grand Convertible er som skapt for Beverly Hills.
Les mer
layid-bilde1
Flere Mondeo-priser
Forrige måned kunne vi gi deg prisene på utvalgte nye Mondeo-modeller. Nå er den komplette prislisten her, og viser at rimeligste modell starter på kr 295.000.
Les mer
layid-bilde2
Mazda6 får firehjulsdrift
Mazda foretar en ansiktsløftning av Sekseren. Samtidig tilbyr de muligheten for firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Den villeste i LA
Av alle bilene som ble vist i Los Angeles, og alle de du kan kjøre på Gran Turismo, er vel Chevrolets Chaparral den aller villeste.
Les mer
layid-bilde4
SsangYong bygger Tivoli
SsangYong bekrefter nå at en ny modell skal på markedet tidlige neste år. Navnet vil låte kjent for de fleste.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Design og Funksjon
Design er nok en viktig faktor for mange som velger en Mercedes CLA. Nå kommer CLA Shooting Brake som i tillegg byr på mer plass og komfort.
Les mer
layid-bilde6
Subaru til Gran Turismo
Et par dager før LA-utstillingen viste Subaru sin deltaker på til Gran Turismo-spillet. Det ser ut som den skal forbli virtuell.
Les mer
layid-bilde7
Cadillac med superbil-ideer
Cadillac er i ferd med å jekke opp vår oppfatning av merket og prestasjonene. En ny twin-turbo-serie er lansert i Los Angeles.
Les mer


layid-bilde8
Kia Kåks
Les mer
toppsak-bilde9
Mazda for Thailand
Om en uke debuterer Mazda nok en ny modell. Men den er lite aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde10
Åpen Lexus
Les mer
layid-bilde11
Volkswagens FC-konsept
Les mer
layid-bilde12
Hyundai priser i20
Les mer
layid-bilde13
Qoros Opus 3
Selv om vi for tiden har blikket rettet mot Los Angeles, foregår det en stor bilutstilling i Kina også. Der har Qoros i dag lansert sin tredje modell, en kompakt SUV.
Les mer
layid-bilde14
-Klar når markedet er der
-Vi er i stand til å produsere en bil med brenselceller så snart marked og infrastruktur er på plass, sa Audis tekniske toppsjef på åpningen av LA Auto Show.
Les mer
toppsak-bilde15
F-Type får AWD
I fjor benyttet Jaguar bilutstilling i Los Angeles til å lansere F-Type Coupé. I år er de tilbake med ny drivlinjer.
Les mer
layid-bilde16
Dobbel luksus-debut
Les mer
layid-bilde17
Ny bestselger fra Mazda?
Les mer
layid-bilde18
Audis nye design
På bilutstillingen i Los Angeles viser Audi konseptbilen Prologue. Den demonstrerer hva vi kan forvente fra Ingolstadt når nye modeller skal rulles ut de neste årene.
Les mer
layid-bilde19
Hot familiebil
For første gang lanseres Golf R som stasjonsvogn. Det perfekte alibi til den bilentusiasten som trenger god plass.
Les mer
layid-bilde20
Ny Shelby Mustang
For første gang skal Ford Mustang markedsføres seriøst i Europa. Men denne utgaven blir neppe dusinvare.
Les mer
layid-bilde21
Her er Hondas fremtid
De japanske produsentene har lang erfaring med brenselceller i biler. Så det er neppe tilfeldig at to av dem viser sine nye modeller på samme dag.
Les mer
layid-bilde22
Mirai er fremtiden
President Akio Toyoda spiller hovedrollen i en film som presenterer Toyotas fremtid, noen timer før den er offentlig.
Les mer
toppsak-bilde23
En Auris til begjær
Toyota Auris er vel ikke akkurat førstevalget hos unge bilentusiaster. Men litt kosmetikk kan gjøre underverker.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Audi A1
Snaue fem år etter lanseringen er tiden moden for en oppgradering av Audis minstemann. For første gang får den tresylindrede motorer.
Les mer
layid-bilde25
Nå kommer A9
Audi A9 er en bil som har levd på ryktebørsen lenger enn de fleste. Nå loves den klar til Los Angeles utstillingen om to uker.
Les mer
layid-bilde26
Lagonda ut i lyset
Denne uken er den endelig vist offentlig - Aston Martins luksuriøse Lagonda. Men det betyr ikke at du kan løpe og kjøpe deg en.
Les mer
layid-bilde27
Land Rover priser ny modell
Les mer
toppsak-bilde28
Smart å satse på ny Smart?
Når Smart, nå i tredje generasjon, relanseres denne vinteren, faller det naturlige å spørre om Norge er urbant nok for den smarteste av de smarte bilknøttene?
Les mer
layid-bilde29
Her en Audis neste Q7
Les mer
layid-bilde30
Drypp fra Lexus
Lexus skal vise en konseptbil på LA Auto Show. Foreløpig må vi nøye oss med dette dunkle bildet.
Les mer
layid-bilde31
En tredje Qoros
Vi har fortsatt ikke sett snurten til dem i Norge, men snart er kinesiske Qoros klar med sin tredje modell.
Les mer
layid-bilde32
Litt vind i luggen
Når man vil kjøre åpent, men ikke så veldig åpent, er en Targa et alternativ. Ideen inspirerte en amerikansk tuner til å gå løs på en Scion med motorsag.
Les mer
toppsak-bilde33
Brekkstangen
SPIONBILDER: Nissans luksusmerke Infiniti er mildt sagt tynt representert i Europa. Her er modellen som skal lage vei i vellinga. Den kan også åpne for norsk import.
Les mer
layid-bilde34
Porsche med über-luksus
Les mer
layid-bilde35
Downsizing i GTS
Les mer
layid-bilde36
Mercedes på elbilgaleien
MALLORCA: Mercedes lanserer sin første elbil. Den inneholder typiske Mercedes-kvaliteter og blir trolig den mest praktiske elbil på markedet. Men prisen er langt fra avskrekkende.
Les mer
layid-bilde37
Skoda priser ny Fabia
Ny Fabia er salgsklar. Nøyer du deg med minste motor starter prisene på 155.000 kroner.
Les mer
layid-bilde38
Spesial på Camaro
Chevrolet Camaro i dagens form synger på siste vers. Det markeres med spesialutgaver i friske farger.
Les mer