img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Åpen sommerglede
NETTKJØRT: Om årets sommer skulle styre bilvalget, ville mange med stor sannsynlighet valgt en cabriolet. Vi har kjørt nye Audi A3 Cabriolet - et attraktivt alternativ.
Les mer
layid-bilde1
Peugeot tilbake i stein
Først var det Onyx. Så var det avstikker til Exalt. Men nå er Peugeot tilbake til steinene igjen, med sin Quartz.
Les mer
layid-bilde2
Skodaen du ikke skal se
Skoda skal lansere ny Fabia i Paris neste måned. Vi har fått de første offisielle bildene av femdørs utgaven, men stasjonsvognen har vært hemmelig. Til nå.
Les mer
layid-bilde3
Franske tolitere
Både Citroën og Peugeot viser prototyper på Paris-utstillingen som skal klare seg med to desiliter på mila. Oppskriften består av lav vekt og trykkluft.
Les mer
layid-bilde4
Her er 2014-nyhetene
Mange spennende bilnyheter skal lanseres i 2014. Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Renaults rullende testlab
Eolab heter konseptbilen Renault skal debutere på Paris-utstillingen. Den er spekket med fremtidsteknologi og skal klare seg med en desiliter på mila.
Les mer
layid-bilde6
Ny Jazz til Paris
Honda har med seg en ny Jazz til Paris neste måned. De kaller den en prototyp, men den ser meget klar ut.
Les mer
layid-bilde7
Her er nye C-Max
Det hagler med nyheter fra Ford om dagen. Etter ansiktsløftet Focus og helt ny S-Max, følger nå oppdaterte utgaver av C-Max og Grand C-Max.
Les mer


layid-bilde8
Rask overhaling av B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde9
Romslig komfort
FØRSTEINNTRYKK: Nye Nissan Pulsar går mot strømmen, men scorer høyt på komfort og plass.
Les mer
layid-bilde10
BMW utvider 2-serien
Les mer
layid-bilde11
Datsun på plass
Les mer
layid-bilde12
Bentley fornyer toppen
Les mer
layid-bilde13
Toyota krysser over
Nå melder også Toyota seg på lekkasje-flommen foran Paris. De frister med det de kaller et nytt crossover konsept.
Les mer
layid-bilde14
Liten tøffing fra Opel
FØRSTEINNTRYKK: Rocks er den mer maskuline varianten av Opel Adam. Til Norge kommer bilen utpå vinteren med Opels nye én liters høyytelsesmotor. Spørsmålet er bare om den lille tassen tåler prisen på 224.900 kroner?
Les mer
toppsak-bilde15
S-Max i endelig form
S-Max er en av flere nye Ford-modeller som har brukt meget lang tid på veien fra konsept til produksjon. Den skal avdukes i Paris, men du får neppe se den på veien før neste år.
Les mer
layid-bilde16
Niva i skyggen for Tahoe
Les mer
layid-bilde17
Peugeot resirkulerer
Les mer
layid-bilde18
Peugeot fornyer 508
Peugeot benytter Paris-utstillingen til å foreta et ansiktsløft på 508-modellene. Samtidig presenterer de noen nye varianter.
Les mer
layid-bilde19
Honda går for HR-V
Det gikk som vi trodde - Honda tørker støv av betegnelsen HR-V og bruker den på sin nye kompakt-SUV.
Les mer
layid-bilde20
Ny Opel: Karl
Opel lanserer snart enda en ny småbil. Den bør få minst 9006 nordmenn til å reagere.
Les mer
layid-bilde21
Møt våren i ny BMW-cab
BMW presenterer sin første 2-serie cabriolet. Den er leveringsklar før påsken 2015.
Les mer
layid-bilde22
Zagatos nye Aston
Zagato lever fremdeles høyt på DB4 GT fra 1960 - et av bilhistoriens høydepunkt. Nå gjør de en Aston Martin igjen.
Les mer
toppsak-bilde23
Mercedes tuner ned
Vi har overvært Mercedes AMGs presentasjon av sin nye sportsbil på hjemmebane i Affalterbach. Lista legges ned flere hakk for å møte en tysk legende.
Les mer
layid-bilde24
Åpen S-Klasse
Det har lenge versert rykter om at en åpen Mercedes S-Klasse var under utvikling. Her er håndfaste bevis på at så er tilfelle.
Les mer
layid-bilde25
Endelig på plass: XE
8. september var det mange Jaguar-fans som lengtet etter. Sannsynligvis sitter de ennå (i skrivende stund) og ser på lanserings-showet.
Les mer
layid-bilde26
Golf GTE - ladehybrid for folk flest
FØRSTEINNTRYKK: Vi har nettopp parkert en Golf GTE, ladehybriden som kan bli det neste tiårets salgsvinner.
Les mer
layid-bilde27
Peugeot 308 i GT-dress
Les mer
toppsak-bilde28
Større Mini - mindre utvalg
Med ny plattform og nye motorer skal Mini totalfornye og stramme inn modellutvalget sitt de neste årene. Dette er planene.
Les mer
layid-bilde29
Papp-GT
Les mer
layid-bilde30
Swarovski-expressen
En DS uten referanser til fortiden og uten noen indikasjoner på hvor vi skal finne fremtiden. Citroën har gitt oss en ny konseptbil - overøst av krystaller.
Les mer
layid-bilde31
Facelift for Audi A6
Audi A6-familien får nå et ansiktsløft etter tre år på markedet. De største endringene finner vi i teknikken.
Les mer
layid-bilde32
Hyundai satser sterkt i B
Hyundai har stor ambisjoner i B-segmentet, også kjent som Polo-klassen. Den nye i20, som ble presentert i dag, skal selge 100.000 i året. Vesentlig høyere enn den gamle.
Les mer
toppsak-bilde33
Helt ny Discovery Sport
Land Rover har i dag dratt lakenet av en helt ny modell - Discovery Sport. Fotavtrykket er moderat, men plassutnyttelsen god.
Les mer
layid-bilde34
Volvo XC 90 fra kl. 16 i dag
Les mer
layid-bilde35
Renault rekrutterer
Les mer
layid-bilde36
Rykende fersk: VW Lamando
Den nyeste modellen fra Volkswagen, Lamando, debuterte på en av de store bilutstillingene denne helgen.
Les mer
layid-bilde37
Her er BMW M4 Cabrio
BMW lanserer nå sin første M4 Cabriolet. Med på kjøpet får du en coupé.
Les mer
layid-bilde38
Som et fly på veien
Lite slår en skikkelig luksuriøs flykabin, med dype skinnstoler og edelt treverk. Dette er bilen som tar utfordringen.
Les mer