img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Doldis i sentrum i Paris
Infiniti er et underlig fenomen. Totalt ukjent hos oss, og samtidig et merke som later til å gjøre så mye riktig. Kanskje det er veldig riktig å holde seg unna Norge også?
Les mer
layid-bilde1
Hytte-ekspressen
NETTKJØRT: For å teste en bil er det lite som slår det å sette ut på en skikkelig langtur. Så hva kan da være en bedre for Opel Insignia Country Tourer enn en real hyttetur?
Les mer
layid-bilde2
Oppdatert stor-Prius
Toyota oppgraderer sjuseter-Priusen sin for neste år. Utseende, materialfinish og utstyr får seg et løft.
Les mer
layid-bilde3
Nei takk, ikke mer å drikke
Greia med kaktuser er at de trenger jo nesten ikke noe væskepåfyll. En eksperiment-Cactus på Paris-utstillingen speiler naturen: 0,2 liter/mil.
Les mer
layid-bilde4
Venturi pøser på
Venturi kaller seg pionér på elektriske sportsbiler. Dessuten feirer de 30 år. Feiringen skjer ved å pakke mer enn 400 hk ned i en buggy.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Offensive Honda
Honda imponerte i Paris med flere nyheter enn noen andre. Tre såkalte prototyper sto der, men alle med signaler om at du skal få kjøpt dem neste år.
Les mer
layid-bilde6
Renault åpner nye dører
Selvfølgelig er ny Espace og produksjonsferdig Twingo viktigere enn et forsøkslaboratorium. Men Eolab er viktig, ikke minst på grunn av alle de nesten-produksjonsklare innovasjonene.
Les mer
layid-bilde7
Ferrari-hilsen til USA
I dag slutter Luca di Montezemolo i sjefjobben hos Ferrari, den han inntok i 1991. Hans siste modell feirer fabrikkens første 60 år i USA.
Les mer


layid-bilde8
Ujålet og praktisk
Les mer
toppsak-bilde9
Corsa med ny pennefører
Det har skjedd så mye med Opel Corsa at vi faktisk kan kalle den ny.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender
Les mer
layid-bilde11
Tesla jager muskelbiler
Les mer
layid-bilde12
Mazda2 for Europa
Les mer
layid-bilde13
Fire nye 911
Porsche utvider 911-familien. Nå lanseres brobyggerne mellom Carrera S og GT3.
Les mer
layid-bilde14
Sjekk avgiftsendringene på alle biler HER!
FERDIG KALKULERT: Så mye dyrere blir bilene med Regjeringens forslag til bilavgifter i 2015. Her er oversikt over avgiftsendringene på alle nye personbilmodeller på markedet.
Les mer
toppsak-bilde15
Mondeo-prisene klare
Prisene på nye Ford Mondeo er klare, og snart er de første bilene på plass i Norge.
Les mer
layid-bilde16
Audi TT/TTS på veien
Les mer
layid-bilde17
Toyota overrasker
Les mer
layid-bilde18
Sprekere Pulsarer
Nissans nye Golf-utfordrer er straks på plass i Norge med to prisgunstige motorer. Til våren kommer en sprekere modell. I tillegg gir Nismo noen hint om fremtiden.
Les mer
layid-bilde19
Mondeo! Endelig
Ford har kanskje ikke den mest fancy standen i Paris. Men nyheter har de. Flere enn de fleste.
Les mer
layid-bilde20
Kjapp VW Polo tilbake
Etter å ha vært borte fra Norge i noen år, er det snart klart for gjensyn med Polo GTI - nå med 192 hk og 5,7 sek til 100.
Les mer
layid-bilde21
XC90 er priset og klar
Vurderer du en ny Volvo XC90? Nå er prisene klare, og de første bilene kommer til Norge våren 2015.
Les mer
layid-bilde22
SsangYoungs fjortende
SsangYong har vist oss konseptbiler ganske mange ganger nå, uten at det har hendt noe mer. Skal vi tro på dem denne gangen?
Les mer
toppsak-bilde23
Fiats egen Jeep
Endelig er Fiat 500 X her. Bygget på Renegade-plattform, og så ser den faktisk skikkelig bra ut. Kan bli en suksess i det segmentet som for tiden vokser kjappest.
Les mer
layid-bilde24
Land Rover på båttur
Land Rover var de som sørget for at bilutstillingen markerte seg i byen. Midt på Seinen dukket bilen opp, i en slags før-premiere.
Les mer
layid-bilde25
Toppløs 458 Speciale
458 Speciale A, skal den hete, den nye Ferrarien som debuterer i Paris. A står ikke for Automat - men for Aperta, åpen. Klassisk oppskrift med andre ord.
Les mer
layid-bilde26
Mazda MX-5 først neste høst
Til alle entusiaster som hadde gledet seg til å møte våren i ny Mazda MX-5: - Dessverre, bilen kommer ikke til Norge før etter sommerferien, sier Mazdas importdirektør Karianne Westby.
Les mer
layid-bilde27
Ny Vitara løfter Suzuki
Les mer
toppsak-bilde28
Lambo med forhjulsdrift
Nå har det tørna for Lambo. De viser en konseptbil som blant annet gir inntrykk av avmålthet og god smak. Men den mangler ikke krefter. Merkets sterkeste så lang.
Les mer
layid-bilde29
Ducati på fire hjul
Les mer
layid-bilde30
Peugeot jubilerer
30 år er gått siden Peugeot lanserte sin ikoniske 205 GTi. Det feires med en spesialutgave av en moderne slektning.
Les mer
layid-bilde31
En tredje TT
Audi har i dag dratt teppet av TT Sportback Concept. Foreløpig en ren showcar, men absolutt en bil som er realiserbar i fremtiden.
Les mer
layid-bilde32
Golf GTE som forventet
Harald A. Møller har i dag kunngjort prisen på den kommende plug-in hybriden, Golf GTE. Den ble som vi antok.
Les mer
toppsak-bilde33
På plass i Paris
Igjen er det bilutstilling i Paris. Igjen skal den åpne lørdag - slik at arrangørene skal får med to helger og rekordbesøk. BilNorge startet imidlertid i dag.
Les mer
layid-bilde34
Honda fornyer bestselgeren
Les mer
layid-bilde35
Ny Fabia stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde36
BMW X6 er priset
Den får sin verdensdebut i Paris til helgen og kommer til Norge i desember. Men allerede nå er prisene klare for nye BMW X6.
Les mer
layid-bilde37
Ikke helt perfekt
FØRSTEINNTRYKK: Mercedes S500 Plug-in Hybrid viser lovende takter, men har noen småting å rydde opp i.
Les mer
layid-bilde38
Volvo V40 CC innfrir
V40 Cross Country har nok gitt de fleste inntrykk av tøffe terreng-egenskaper. Endelig har den utstyr som svarer til utseendet.
Les mer