img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde1
Mercedes’ høye Coupé
KITZBÜHL: Mercedes vil også være til stede i en nisje BMW har åpnet. Vi dro til vakre Tyrol for å prøvekjøre Mercedes-Benz GLE Coupé.
Les mer
layid-bilde2
Her er Levorg-prisene
Subaru har offentliggjort prisene og spesifikasjonene på sin helt nye modell Levorg. De finner du her.
Les mer
layid-bilde3
Honda-SUV uten 4x4
Etter ti års fravær er Hondas kompakt-SUV HR-V tilbake igjen i høst. I Japan selges den som hybrid med 4WD og automatgir. Men glem det. I Europa droppes både 4WD og hybridløsningen. Trist for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Audi A4
Mindre vekt og mer teknikk er stikkord for femte generasjon A4. I november er den klar for Norge - både som sedan og stasjonsvogn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mercedes fornyer A-Klassen
Mercedes har sluppet de første bilder av en fornyet A-Klasse. Litt kosmetikk, ny elektronikk og forbedrede motorer skal løfte salget.
Les mer
layid-bilde6
200 hester på 600 kg!
Engelske Elemental nærmer seg produksjon. Magrere kan det vanskelig bli!
Les mer
layid-bilde7
Ny trehjuling fra Morgan
Morgan stiller på Goodwood-tivoliet i helgen med en ny trehjuling. Noe av poenget er definitivt borte.
Les mer


layid-bilde8
Engelsk underdog som innfrir
Les mer
toppsak-bilde9
Legenden er tilbake
Alfa Romeo har i kveld lansert sitt nye flagg, Giulia. Den vil garantert få alfisti-hjerter til å slå fortere.
Les mer
layid-bilde10
BMWs ladbare hurtigtog
Les mer
layid-bilde11
Stadig større Mini
Les mer
layid-bilde12
Aston Martin oppdaterer
Les mer
layid-bilde13
Ny Mercedes er priset
På ettersommeren kommer erstatningen for Mercedes GLK. Her får du prisene.
Les mer
layid-bilde14
Ekstrem Nissan
For tre år siden lagde Nissan en ekstrem Juke. Nå kommer den tilbake, enda mer ekstrem.
Les mer
toppsak-bilde15
Ekstremt leken Honda
BRATISLAVA: Honda har bygget sin hittil mest ekstreme Civic. Vi har kjørt den på landevei og på en av Europas lengste racerbaner - Slovakia Ring.
Les mer
layid-bilde16
Peugeot 308 GT-jippi
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes-SUV
Les mer
layid-bilde18
Passat Alltrack er priset
Du får ikke bilen før i oktober, men du kan nå legge inn din bestilling på en ny Volkswagen Passat Alltrack. Her er prisene.
Les mer
layid-bilde19
Dette er Passat GTE-prisene
Volkswagen har åpnet ordrebøkene for den ladbare hybrid-varianten av Passat. Prisene finner du her.
Les mer
layid-bilde20
Her er BMWs nye 7-serie
München: BMW har i kveld avduket sin nye 7-serie for en eksklusiv gruppe journalister fra hele verden. BilNorge var et av to norske nettsteder som overvar begivenheten.
Les mer
layid-bilde21
Audi utfordrer Tesla
Mens vi venter på at Tesla skal lansere sin etterlengtede Model X, forteller Audi at de har en bedre bil på gang.
Les mer
layid-bilde22
Offensiv Toyota med fornyet Avensis
FØRSTEINNTRYKK: Toyota har forbedret familiebilen Avensis på de fleste punkter. Den kjører langt bedre, er mer stillegående og har fått dieselmotorer fra BMW. Spørsmålet er bare om det likevel er nok så lenge biltypen er blant taperne?
Les mer
toppsak-bilde23
Lekket 7-serie
Det skjedde en glipp hos BMW Østerrike i går. Dermed sikret et tysk nettsted seg de første offisielle bildene av neste 7-serie.
Les mer
layid-bilde24
Renault lanserer pickup
Renault benytter bilutstillingen i Buenos Aires til å lansere sin første pickup.
Les mer
layid-bilde25
Billigere BMW X5
Den kommer ikke på markedet før til høsten, men nå varsler BMW Norge at BMW X5 plug-in blir billigere enn først annonsert.
Les mer
layid-bilde26
Heftig og australsk
Det virker underlig å snakke om sivilisert når det dreier seg om missiler som denne. Men den har da i hvert fall to seter!
Les mer
layid-bilde27
Kwid til India
Les mer
toppsak-bilde28
Nano for GenX
Man kan vanskelig si at Tatas sensasjonelle Nano ble noen sensasjonell suksess. Nå kommer en facelift - eller heller hekk-lift.
Les mer
layid-bilde29
Her er nye BMW X1
Les mer
layid-bilde30
Her er nye Opel Astra
Opel skal lansere en ny generasjon Astra på Frankfurt-utstillingen til høsten. Her får du de første offisielle bildene og nyttig info.
Les mer
layid-bilde31
Elise er fremdeles målestokken
Nå er engelskmennene på gang med en ny, lett og liten roadster. Avocet skal den hete, men alle omtaler den som en ny Elise.
Les mer
layid-bilde32
Norges-vennlig Yeti-oppdatering
Skoda oppgraderer motor- og drivlinjeutvalget til sin Yeti. Blant annet kommer en ny kombinasjon av bensin, 4x4 og DSG som kan bli en slager i Norge.
Les mer
toppsak-bilde33
Jaguar til under 400k
Jaguar har annonsert prisene for alle XE-modellene. Billigste starter på under 400.000 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Lambo skal bygge Touareg for Bentley
Les mer
layid-bilde35
Plasskongen avduket
Les mer
layid-bilde36
Chevys Mustang-dödare
I det Ford ruller den nye Mustangen ut over hele verden, kommer Chevrolet med sin nye muskebil. Møt nye Camaro.
Les mer
layid-bilde37
Avkledt Mercedes-SUV
SPIONBILDER: Ferske bilder viser en nærmest helt naken Mercedes-Benz GLC - modellen tidligere kjent som GLK.
Les mer
layid-bilde38
Tiltalende Renault
Renault Kadjar er nærmest en fransk kloning av en japansk doning. Resultatet er tilsynelatende vellykket.
Les mer