img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norges-vennlig Yeti-oppdatering
Skoda oppgraderer motor- og drivlinjeutvalget til sin Yeti. Blant annet kommer en ny kombinasjon av bensin, 4x4 og DSG som kan bli en slager i Norge.
Les mer
layid-bilde1
Jaguar til under 400k
Jaguar har annonsert prisene for alle XE-modellene. Billigste starter på under 400.000 kroner.
Les mer
layid-bilde2
Lambo skal bygge Touareg for Bentley
Litt komplisert dette her. Men Lamborghini har fått skattefordeler og skal bygge sin utgave av VW Touareg. Og karosseriet for Bentayga.
Les mer
layid-bilde3
Plasskongen avduket
Her er endelig nye Skoda Superb stasjonsvogn - større og flottere enn noen gang før.
Les mer
layid-bilde4
Chevys Mustang-dödare
I det Ford ruller den nye Mustangen ut over hele verden, kommer Chevrolet med sin nye muskebil. Møt nye Camaro.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Avkledt Mercedes-SUV
SPIONBILDER: Ferske bilder viser en nærmest helt naken Mercedes-Benz GLC - modellen tidligere kjent som GLK.
Les mer
layid-bilde6
Tiltalende Renault
Renault Kadjar er nærmest en fransk kloning av en japansk doning. Resultatet er tilsynelatende vellykket.
Les mer
layid-bilde7
Oppnåelig drømme-cab
MÜNCHEN: Nye Ford Mustang kabriolet viser at sylindervolum ikke er alt - også på regntung asfalt.
Les mer


layid-bilde8
Dette koster ladbar BMW X5
Les mer
toppsak-bilde9
Slanket Q7 for fete lommebøker
Audi Q7, bilen som mange av oss elsker å hate, relanseres etter omfattende slankekur. Snart kommer ladehybriden som Audi mener skal klare seg med «lukten» av drivstoff.
Les mer
layid-bilde10
Litt ny Rapid
Les mer
layid-bilde11
Teslas nye bestselger
Les mer
layid-bilde12
Og navnet er: Daggry!
Les mer
layid-bilde13
Drømmebiler fra VW
På GTI-treffet i Wörthersee viser Volkswagen flere drømmebiler. Neste år skal den ene drømmen realiseres. Den andre bærer bud om en mulig fremtid.
Les mer
layid-bilde14
XE i Norge
Nå er det Jaguar som har inntatt det gamle verftsområdet ved gamle Vestbanen. Med XE. Som altså har Norgespremiere i disse dager.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde16
Brobyggerne
Les mer
layid-bilde17
Familievennlig Golf R
Les mer
layid-bilde18
GTI-treff til helgen
I helgen arrangeres det årlige GTI-treffet i Østerrike for 34. gang. Her blir det fest og moro i fire dager til ende.
Les mer
layid-bilde19
Jeep for de mange
NETTKJØRT: Renegade er Jeeps folke-SUV og egentlig en forkledd Fiat bygd i Italia.
Les mer
layid-bilde20
Kongen av lyskryss
VW-familien forbereder seg til GTI-fest i østerrikske Wörthersee i midten av mai. Audi viser en bil det blir vrient å stikke fra.
Les mer
layid-bilde21
Minis mest ekstreme
Det fins ingen fornuftige grunner til å velge en Mini John Cooper Works. Men du verden så glad den kan gjøre deg.
Les mer
layid-bilde22
Bestillingsklar Touran
Prisene er klare for Volkswagens nye Touran. Til høsten skal det avgjøres om den også blir varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW fornyer 3-Serien
40 år etter lansering av originalen, benytter BMW anledningen til å fornye sin bestselger.
Les mer
layid-bilde24
Ny Astra til Frankfurt
Opel røper nå at neste generasjon Astra skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.
Les mer
layid-bilde25
Slutt på diesel i RAV4
Toyota kutter dieselmotorene i RAV4 - en ny hybrid-utgave tar over.
Les mer
layid-bilde26
Ikonet lever videre
35 år etter debuten står fortsatt Mercedes G-Klasse høyt i kurs hos trofaste fans verden rundt. Nå blir den ny, nok en gang.
Les mer
layid-bilde27
Audi Q7 er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Super-mysterium fra Peugeot
Peugeot har lagt ut en skikkelig teaser-video som tyder på at de skal ut i Superbil-sfæren igjen. Vi har noen spor.
Les mer
layid-bilde29
500 som mener alvor
Les mer
layid-bilde30
Ny Norges-modell fra Mercedes
Mercedes C-Klasse får nå en ny innstegsmodell med kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir. Her er prisene.
Les mer
layid-bilde31
Student-pickup
For andre år på rad har studenter ved Skodas yrkesskole bygget sin egen bil. Den skal debutere i midten av mai.
Les mer
layid-bilde32
Fiats kinesiske crosser
Ottimo er en mellomklassebil fra Fiat produsert i Kina for kinesere. I Shanghai viste de en spennende crossover-versjon av den.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny innstegsmodell
Mercedes lanserer en ny innstegsmodell i C-Klassen. Det kan gi flere muligheten for å kjøre bil med stjerne på panseret.
Les mer
layid-bilde34
Superbil på kinesisk
Les mer
layid-bilde35
Hondas konsept-SUV
Les mer
layid-bilde36
Donker i karbon
Man skulle tro at Donkervoort, en moderne Lotus7-klon, ikke kunne bli naknere. Men nå kommer en Naked Carbon versjon
Les mer
layid-bilde37
Skreddersydd plug-in
I tillegg til konseptbilen Prologue lanserte Audi to ladbare hybridbiler i Shanghai.
Les mer
layid-bilde38
Nyttige prinser
Fyrst Albert avduker og Alexey Yanovskiy er veldig fornøyd med prinsens «oppriktige interesse for vårt produkt».
Les mer