img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Heftig og åpen
Chevrolet lanserer sin hittil heftigste cabriolet når de drar lakenet av Corvette Z06 Convertible.
Les mer
layid-bilde1
Jeeps påskeparade
Hvert år samler Jeep en gruppe ombygde, eller komplett konseptuelle Jeeper og presenterer dem for menigheten ved en stor samling i Utah. Her møter vi årets forslag for dere som vil snekre hjemme.
Les mer
layid-bilde2
Best der veien slutter
FØRSTEINNTRYKKET: Jeeps nye Cherokee er forbedret på de fleste punkter, men er fortsatt best der veien slutter.
Les mer
layid-bilde3
Her er 2014-nyhetene
Mange spennende bilnyheter skal lanseres i 2014. Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter.
Les mer
layid-bilde4
Subaru WRX STI på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Subaru lanserer sin rå entusiastbil i ny innpakning. Vi dro til Stockholm for å prøve vidunderet, på bane og vei.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Tatas kompakt-SUV
Også Tata kaster seg ut i det ekspanderende kompakt-SUV markedet nå. Foreløpig bare med et forslag de har kalt Nexon.
Les mer
layid-bilde6
GTI for clubracing?
En mystisk Golf GTI har oppholdt seg på og rundt Nordsløyfa den siste tiden. Og de som kjører den er lite meddelsomme.
Les mer
layid-bilde7
SUV-en som skal løfte Lexus
Lexus har høy profil, men lite volum i Norge. Med kompakt-SUV-en NX 300h skal volumet mer enn dobles i 2015.
Les mer


layid-bilde8
Audi vil også crosse
Les mer
toppsak-bilde9
Mercedes utfordrer X6
BMW har vært alene i nisjen der X6 opererer i flere år, men nå ser de ut til å få konkurranse.
Les mer
layid-bilde10
Bentley går hybrid
Les mer
layid-bilde11
Ny motor i Mercedes SL
Les mer
layid-bilde12
Datsun klar for Russland
Les mer
layid-bilde13
Eau Rouge i proffe hender
To ganger har vi møtt denne spenstige Infiniti-modellen på messer, og nå går den gjennom heftige tester. Testsjåføren er ingen hvem som helst.
Les mer
layid-bilde14
Rullende konsept
I Genève viste Mazda Hazumi Concept som en forsmak på nye Mazda2. Her er en nesten identisk bil på test i nærheten av Frankfurt.
Les mer
toppsak-bilde15
Arash den Annen
Navnet høres nesten ut som en arabisk fyrste. Det beskriver imidlertid en britisk superbilbygger som melder seg på for annen (eller er det fjerde?) gang.
Les mer
layid-bilde16
Sprek familie-Mercedes
Les mer
layid-bilde17
Sport og luksus
Les mer
layid-bilde18
Påskegodt fra BMW
BMW forteller i dag hva de skal vise på bilutstillingen i New York i påsken. Mye er kjent for BilNorges lesere, men én av bilene er et ubeskrevet blad.
Les mer
layid-bilde19
Kia med MPV til NY
Kia forteller at de skal vise en ny MPV i New York. Det tydeligvis noen som fortsatt holder fast ved denne nisjen.
Les mer
layid-bilde20
Ny Outback til New York
Subaru har i dag sluppet et første detaljbilde av neste generasjon Outback. Den skal snart avdukes, og du kan følge nedtellingen på en egen nettside.
Les mer
layid-bilde21
Land Rover til New York
New York er sikkert en helt passende jungel for Land Rover. Det er i hvert fall der den nye Discovery skal lanseres om noen dager.
Les mer
layid-bilde22
Nok et 911-derivat
Dersom du trodde alle variantene i Porsche 911-familien nå var på plass nå, så tro om igjen.
Les mer
toppsak-bilde23
C4 Cactus får pris
Citroën åpner nå for bestilling av nye C4 Cactus. Dermed er også prisene klare.
Les mer
layid-bilde24
Hurra for Can
Muntert navn på den nye Lamborghinien. Men den var faktisk verd, om ikke tre ganger tre, så i hvert fall ett Hurra.
Les mer
layid-bilde25
Nok en M på test
SPIONBILDER: Så langt har BMW presentert M3 Sedan og M4 Coupé. Men modellutvalget stopper ikke der.
Les mer
layid-bilde26
David Brown åpner seg
Vi har fortalt om David Brown som skal lansere et nytt britisk sportsbilmerke. Nå får vi noen flere detaljer.
Les mer
layid-bilde27
Fiesta ned i pris
Les mer
toppsak-bilde28
Qoros Opus 2
De eneste jeg oppdaget i Genève som hadde pressemelding på glimrende norsk var kinesiske Qoros. De fremtrer som noe av det proffeste på alle områder.
Les mer
layid-bilde29
Hot familietransportør
Les mer
layid-bilde30
Paganis Revolucion
Hvor mange ganger har Pagani presentert oss for «den aller siste» spesialutgaven av Zonda? Nå er den aller, aller siste her - Revolucion heter den.
Les mer
layid-bilde31
Nytt SsangYong-konsept
Koreanske SsangYong var inne i en skikkelig konseptbil-stim for et par år siden. Nå er de på gang igjen.
Les mer
layid-bilde32
Mer folkelig Lexus
NETTKJØRT: Da Lexus lanserte sin nye GS i Norge for et par år siden, sto ikke kundene akkurat i kø. Men nå håper importøren flere vil vurdere en GS som alternativ til en europeer.
Les mer
toppsak-bilde33
Datsun blir mer konkret
Blant en mengde konseptbiler på bilutstillingen i Delhi, dukket Datsun opp med sin Redi-Go.
Les mer
layid-bilde34
Citroëns ærlige terrengbløff
Les mer
layid-bilde35
Volvos smarte Concept
Les mer
layid-bilde36
Opel senker Astra-priser
En ny dieselmotor i Opel Astra senker CO2-utslippet til nytt rekordnivå. Det kommer kundene til gode.
Les mer
layid-bilde37
Paris-drømmen blir virkelig
Dette er tredje gang unge Damien Biro viser oss sin åpne elektriske sportsbil. Nå har han med seg tunge partnere, og det hele begynner å se troverdig ut.
Les mer
layid-bilde38
Tenning ved første blikk
NETTKJØRT: Det fins mer praktiske og vesentlig rimeligere biler, men få av modellene i Golf-klassen gir så mye kjøreglede. Vi har kjørt Audi S3 Sportback.
Les mer