img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde1
Renault tetter gapet
Neste uke avduker Renault en ny modell som skal tette gapet mellom Captur og Koleos. I dag vet vi hva den skal hete.
Les mer
layid-bilde2
Ny C-Klasse Coupé
SPIONBILDER: Her er de første bildene av en ny Mercedes C-Klasse Coupé.
Les mer
layid-bilde3
Vil lage drømmebilen
Hvis du kan drømme den, kan vi bygge den, er mottoet til et nystartet italiensk selskap. Men de byr ikke bare på dine drømmebiler, de har presentert sin egen også.
Les mer
layid-bilde4
Stasjonsvogn og designikon
I mars kommer Mercedes CLA Shooting Brake til Norge. Nå er prisene klare.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Outback på veien
LJUBLJANA: Subaru Outback startet en ny trend da den debuterte i 1995. Nå er femte generasjon klar. Vi dro til vakre Slovenia for å sjekke om den lever opp til forventningene.
Les mer
layid-bilde6
Her er Mustang-prisene
Ford har annonsert hvor mye nye Mustang skal koste. Innstegsprisen er ikke avskrekkende - dersom man nøyer seg med fire sylindre.
Les mer
layid-bilde7
På jakt etter maks
Bare en liten påminnelse for dere som drømmer om 1400 hk og oppunder 450 km/t. Dere behøver ikke vente mange år på Bugatti Chiron. Drømmen kan oppfylles i dag.
Les mer


layid-bilde8
Plug-in fra Hyundai
Les mer
toppsak-bilde9
Alfa åpner 4C
Med en åpen 4C dobler Alfa Romeo tilbudet sitt i USA. De byr forresten på to forskjellige takmuligheter også.
Les mer
layid-bilde10
Forester i ny tapning
Les mer
layid-bilde11
Hyundai på nye veier
Les mer
layid-bilde12
Toyota fortsetter på topp
Les mer
layid-bilde13
Ny BMW 1-serie
På høsten i fjor passerte BMWs 1-Serie 10.000 solgte i Norge, uten at noen la merke til det. Nå kommer den i ny utgave, som nok vil bli lagt merke til.
Les mer
layid-bilde14
Ny norsk bestselger
På Detroit-utstillingen får vi den offisielle premieren på Teslas nye norske bestselger: S P85D. Med mengder av elektriske hester, og antydninger av husets egen styling-oppskrift.
Les mer
toppsak-bilde15
SsangYongs nye Tivoli
SsangYongs kompakte crossover er i dag lansert i Korea. Målet er å friste unge kjøpere.
Les mer
layid-bilde16
Chevy viser elbil
Les mer
layid-bilde17
Raptor - GT med lasteplan
Les mer
layid-bilde18
Første plug-in C-Klasse
Blant Mercedes-nyhetene i Detroit er C 350 Plug-in Hybrid. Den leveres som både sedan og stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde19
Lang kineser til USA
Volvo ønsker enda større uttelling i USA. En Kinabil blir et viktig verktøy.
Les mer
layid-bilde20
Amerikas takløse Astra
Snø utenfor dempet ikke begeistringen for den nye Buick Cascada.
Les mer
layid-bilde21
NSX ut i lyset
Endelig, etter et utall av konsepter, får vi nå se Acura NSX i full produksjonsdrakt. Honda-versjonen får du neppe se på norske skilter i år.
Les mer
layid-bilde22
Buicks kinesiske Opel
Overraskelser på bilutstillinger er det langt mellom. Buicks Avenir var en slik.
Les mer
toppsak-bilde23
Fords nye superbil med 600 hk
Ryktene hadde gått, men plutselig sto Fords 600 hk sterke GT supersportsbil på scenen i Detroit og myste etter Ferrari og Lamborghini på bilmessen.
Les mer
layid-bilde24
To spreke fra Porsche
Porsche benytter Detroit-utstillingen til å lansere spreke versjoner av 911 og Cayenne.
Les mer
layid-bilde25
VW-SUV nærmer seg
Med Cross Coupé GTE gir Volkswagen klare hint om en kommende SUV for det amerikanske markedet.
Les mer
layid-bilde26
Lekker Infiniti Coupé
Infiniti levner ingen tvil om fremtiden til den lekre Q60 Coupé. Den skal i salg!
Les mer
layid-bilde27
Volt generasjon 2
Les mer
toppsak-bilde28
Første smakebit av Jaguars SUV
Jaguar ligger ikke på latsiden om dagen. Her er første smakebit av den kommende SUVen - med et navn som vekker oppsikt.
Les mer
layid-bilde29
Klar med MX-5 tuning
Les mer
layid-bilde30
Shooting Brake på ramme alvor
Man skulle tro at den nygamle karosseriformen Shooting Brake burde inneholde noe å skyte med. Holland & Holland gjør noe med det.
Les mer
layid-bilde31
Ny volumselger i Golf-familien
I mai kommer Golf Alltrack til Norge. Nå er prisene klare, så du kan legge inn din bestilling.
Les mer
layid-bilde32
Bulgarske røtter
En litt mystisk bil har opptrådt et par år både på Goodwood og på Autosport-utstillingen. Nå vet vi mer. En Bulgarsk Colin Chapman står bak.
Les mer
toppsak-bilde33
Kul eller sedat sedan?
Stasjonsvogner i Cross Country-versjoner er populære hos Volvo. Men når de lanserer sin nye S60 Cross Country i Detroit neste uke, er jeg usikker på om de treffer spikeren like godt på hodet.
Les mer
layid-bilde34
Sporty luksus
Les mer
layid-bilde35
Ny engelsk sportsbil
Les mer
layid-bilde36
Golf som Touchpad
VW var litt mer tilbakeholdende enn fetter Audi ved åpningen av elektronikkmessen i Las Vegas. Deres bidrag var en Golf R bygget omtrent som en touch-pad.
Les mer
layid-bilde37
Mercedes-fremtid
Nattens store presentasjon på elektronikkmessen i Las Vegas var utvilsomt den nye selvkjørende bilen fra Mercedes. Her er et konsept det lukter virkelighet av.
Les mer
layid-bilde38
Lambo feirer Pirelli
Det er utrolig hvilke alibier man finner for å selge noen ekstra eksemplarer av noe. Som nå hos Lamborghini, som vil kvitte seg med noen flere Aventador: Si velkommen til Pirelli Edition.
Les mer