img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
PRØVEKJØRT: Mitsubishi slår på stortromma og lover at den nye Carisma 1.8 GDI ikke skal bruke mer enn 0,6 liter på mila og 20% mindre enn en vanlig Carisma 1.8. Garantert!

Først publisert i BIL 11 - 1997.

I over et år har Mitsubishis direkteinnsprøytings bensinmotor vært tilgjengelig i Japan. Nå er det Europas tur til å stifte bekjentskap med GDI- motoren (Gasoline Direct Injection). Målet var 20 prosent lavere bensinforbruk og CO2-utslipp uten effekttap, sammenlignet med en ordinær 1.8 liters innsprøytingsmotor.

Under normal kjøring opererer GDI-motoren i et ultramagert driftsområde og blandingsforholdet er ekstreme 40:1.(En normal motor arbeider med 14,7:1 i blandingsforhold luft/ bensin.) Håndgrepet Mitsubishi tyr til for å få en jevn forbrenning, er å la bensinen sprøytes rett inn i sylinderen i det stemplet er i ferd med å nå topp-punktet.

Høy effekt
For å få den ultramagre luft- og bensinblandingen til å forbrenne riktig, sørger et vertikalt innsugningsrør og et spesielt skålformet stempel for at bensinen og luften fordeles lagvis slik at det blir en fet blanding nær tennpluggen og en mager blanding i kanten på sylinderen. I denne ultramagre fasen gir motoren lav, men tilstrekkelig effekt til å vedlikeholde farten.

Når større effekt er nødvendig, for eksempel ved forbikjøring, skifter motoren over til høyeffektsdrift. Her sprøytes bensinen inn i sylinderen når stemplet er på vei ned under innsugingstakten. Bensinen bidrar til å kjøle ned sylinderen, slik at bensinen ikke selvantenner til tross for det høye kompresjonsforholdet på 12,5:1. For å øke dreiemomentet ytterligere ved ekstra lave turtall, foretas innsprøytingen i to trinn. Først sprøytes en mindre mengde bensin inn under innsugingstakten for å få en jevn blanding. Deretter sprøytes resten av bensinen inn når stemplet er på topp under kompresjonstakten.

Arbeidsvillig og smidig
I forhold til den japanske utgaven av GDI-motoren, er den europeiske utgaven endret noe. Europeiske bilister ønsker større dreiemoment og kjører fortere. I tillegg inneholder europeisk bensin opptil fire ganger mer svovel enn den japanske, noe som tvang frem utviklingen av en ny katalysator. Disse endringen førte til at Mitsubishi lover bare 20% reduksjon av bensinforbruket for den europeiske utgaven, i forhold til de 35% reduksjon i den japanske versjonen.

Førsteinntrykket fra kjøreturen med Carisma GDI er at det ikke er noen forskjell sammenlignet med en vanlig Carisma 1.8. Men etter litt mer kjøring, er det GDI-motoren som utmerker seg med mer fleksibel og myk gange. Den trekker pent uten rykk fra lave turtall. Selv i femtegear drar den fra 1000 o/min uten protester. GDI-motoren er et godt eksempel på hvordan avansert teknologi bør utnyttes. Nemlig slik at brukeren ikke legger merke til den.

Under presentasjonen i Østerrike ble det tid til en liten kjøretur på bane. Der avslørte den ingen overraskende egenskaper. Banekjøringen avslørte at 1.8 GDI hadde ca 15% lavere forbruk enn en vanlig 1.8.

Garantert lavt forbruk
Siden GDI-motorens forbrenning er så effektiv, blir det lite overskuddsvarme. For å sikre full effekt fra varmeapparatet, øker motoren mengden bensin som brukes under kaldstart og kjøring i kuldegrader.

Mitsubishi Motors går ut og garanterer at Carisma 1.8 GDI ikke vil bruke mer enn 0,6 liter pr mil, målt over et helt år. Bruker den mer enn 0,6 liter på mila, skal kunden få dekket det ekstra bensinforbruket. Garantien skal gjelde vanlig kjøring i Norge, vinterkjøring inkludert. For å oppmuntre folk til å trå litt varsomt på gassen, vil det også vanke belønning til Carismaeiere som bruker virkelig lite bensin. Hvilken form denne belønningen skal få, er ennå ikke avgjort.

Carisma får ellers små endringer for det nye modellåret, men noen vil kanskje merke at det nå er montert inn krengningsstabilisator bak. Sidekollisjonsputer er dessuten standard fra nå av.

DETTE ER MITSUBISHI CARISMA:

 

1.8 GDI L

I.6 GL

Sylindervolum:

1834 ccm

1597 ccm

Boring x slag:

81,0x89,0 mm

81,0x77,5 mm

KW(hk)/omdr.:

92(125)/5500

66(90)/5500

Nm/omdr.:

174/3750

137/4000

Dekk:

185/65HR14

185/65SR14

Egenvekt:

1165 kg

1080 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek.

12,0 sek.

Toppfart:

200 km/t

180 km/t

Forbruk by (EU-97):

0,84 l/mil

0,95 l/mil

Forbruk landevei:

0,50 l/mil

0,60 l/mil

Forbruk gj.snitt

0,62 l/mil

0,73 l/mil

Pris:

227.400,-

204.400,-

Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Smak og behag…
Toyota har som regel vært forbundet med trauste biler, men de senere årene har de virkelig satset på design. Noen vil kanskje hevde de har satset over evne?
Les mer
layid-bilde1
Her er 2015-nyhetene
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små nyheter i 2015.
Les mer
layid-bilde2
Åpen og heftig
I Genève lanserte Ferrari sin nye 488 GTB. Til Frankfurt har de med seg den åpne utgaven.
Les mer
layid-bilde3
Ny Galaxy bestillingsklar
En ny generasjon av Fords rommelige flerbruksbil, Galaxy, kommer til Norge i løpet av høsten. For første gang kan den leveres med drift på alle hjul.
Les mer
layid-bilde4
Morgan jubilerer
Morgan har laget en jubileumsutgave for å markere at Plus 4 er 65 år. Du skal ha flaks for å sikre deg et eksemplar.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Glimt fra Infiniti
Mange europeere går og venter på å få tilgang de lekre Infiniti-modellene. Nå er det lys i tunnelen.
Les mer
layid-bilde6
Hel-turbo fra Porsche
Porsche har sluppet de første bildene av den kommende 911 - uten kamuflasje. Vent deg turbo over hele linjen.
Les mer
layid-bilde7
Ny Mercedes på veien
STRASBOURG: Mercedes-Benz er i ferd med å fornye SUV-rekken sin. Siste tilskudd på stammen er GLC. Vi dro til vakre Alsace for en første prøvekjøring.
Les mer


layid-bilde8
Fra Sinnssykt til Latterlig
Les mer
toppsak-bilde9
Beistet er på plass
Etter mer enn et års graviditet er nå Rezvani klar. Deres første Beast står nå i utstillingslokalet i Costa Mesa, California.
Les mer
layid-bilde10
HR-V-prisene er klare
Les mer
layid-bilde11
Ny A-Klasse er priset
Les mer
layid-bilde12
Hyundai priser Tucson
Les mer
layid-bilde13
VW Passat best som ladbar
AMSTERDAM: Dersom Volkswagen når sine mål, vil du mot slutten av 2016 kunne se en ladbar hybrid Passat stasjonsvogn på annethvert norsk gatehjørne.
Les mer
layid-bilde14
Gedigen amerikaner
Det er lenge siden vi har hatt noen Puma her. Helt siden Fords tid. Møt Youabians utgave.
Les mer
toppsak-bilde15
Landeveislokomotivet
MÜNCHEN: Med enda større bagasjerom, enorm bakseteplass og langt lekrere design kjører Skoda Superb gjerne rett inn i garasjen til barnefamiliene.
Les mer
layid-bilde16
Sommermuskler
Les mer
layid-bilde17
Top Secret Toyota
Les mer
layid-bilde18
Ekstrem villkatt
I dag får du Jaguar F-Type med inntil 550 hester under panseret. Men noen vil ha enda mer effekt.
Les mer
layid-bilde19
Renault tilbake i D-segmentet
Renault brukte like godt slottet i Chantilly, like utenfor Paris, som kulisse da de lanserte sin nye Talisman i går. Det kan tydes som at de sikter virkelig høyt.
Les mer
layid-bilde20
Fiat fornyer 500
Fiat benyttet USAs nasjonaldag til å presentere en «ny» 500. Dagen er ikke tilfeldig valgt.
Les mer
layid-bilde21
Ny Borgward? Håper ikke!
Automotive News spekulerer på om dette er den første modellen fra den gjenoppståtte Borgward-produsenten. La oss håpe de tar feil.
Les mer
layid-bilde22
Alfas tyske Centurion
Det kan ofte se ut som om tyskere er bedre på å trimme italienere enn italienere selv. Her er en tysk 4C.
Les mer
toppsak-bilde23
Mercedes’ høye Coupé
KITZBÜHL: Mercedes vil også være til stede i en nisje BMW har åpnet. Vi dro til vakre Tyrol for å prøvekjøre Mercedes-Benz GLE Coupé.
Les mer
layid-bilde24
Her er Levorg-prisene
Subaru har offentliggjort prisene og spesifikasjonene på sin helt nye modell Levorg. De finner du her.
Les mer
layid-bilde25
Honda-SUV uten 4x4
Etter ti års fravær er Hondas kompakt-SUV HR-V tilbake igjen i høst. I Japan selges den som hybrid med 4WD og automatgir. Men glem det. I Europa droppes både 4WD og hybridløsningen. Trist for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Her er nye Audi A4
Mindre vekt og mer teknikk er stikkord for femte generasjon A4. I november er den klar for Norge - både som sedan og stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes fornyer A-Klassen
Les mer
toppsak-bilde28
200 hester på 600 kg!
Engelske Elemental nærmer seg produksjon. Magrere kan det vanskelig bli!
Les mer
layid-bilde29
Ny trehjuling fra Morgan
Les mer
layid-bilde30
Engelsk underdog som innfrir
NETTKJØRT: Jaguar XE treffer blink på nesten alle punkter. BMW, Mercedes og Audi: Pass dere.
Les mer
layid-bilde31
Legenden er tilbake
Alfa Romeo har i kveld lansert sitt nye flagg, Giulia. Den vil garantert få alfisti-hjerter til å slå fortere.
Les mer
layid-bilde32
BMWs ladbare hurtigtog
FØRSTEINNTRYKK: Som avgiftsvinner i Norge prises BMWs ladbare X5 fra 766.000 kroner. Men på baksiden av medaljen står skrevet at så lav pris forutsetter kjøp av eDrive ekstrautstyrspakke til 121.200 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Stadig større Mini
Mini har sluppet de første offisielle bilder av nye Clubman. Du må vente til høsten med å se den på veien.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martin oppdaterer
Les mer
layid-bilde35
Ny Mercedes er priset
Les mer
layid-bilde36
Ekstrem Nissan
For tre år siden lagde Nissan en ekstrem Juke. Nå kommer den tilbake, enda mer ekstrem.
Les mer
layid-bilde37
Ekstremt leken Honda
BRATISLAVA: Honda har bygget sin hittil mest ekstreme Civic. Vi har kjørt den på landevei og på en av Europas lengste racerbaner - Slovakia Ring.
Les mer
layid-bilde38
Peugeot 308 GT-jippi
Etter månedsvis med erting og forventninger er Peugeot 308 GTi endelig her. Og spesifikasjonene lover bra.
Les mer